Istorie

DeletedUser

Pentri cei mari

Pentru cei mari,e acum dificil,pt ca cine a vazut filmul sau a citit cartea da vinci,observa ca scrie despre saint greal,iar Da Vinci spune ca nu e o cupa ci e o forma.Asta e interesant dupa ce ar trebui sa ne informam care e dreptatea:)
 

DeletedUser

Asa....

Imi voi permite sa dedic o poezie sotiei mele, bineinteles cu acordul vostru...

Autor: Romeo Morari

" Asemanari

Eu toamnei te aseaman tot mai mult...

ca soapta ei, eu glasul ti-l ascult:
Ai vocea clara ca o dimineata;
te-nvalui in mister ca seara-n ceata;
ai izbucniri sagalnice, cochete
si-n zambet - lume-ntreaga de regrete;
ai stropi de roua ce-i ascunzi sub pleoapa
si ochii tai in departari se-ngroapa;
ai nostalgii ca in amurguri, seara
si te-nfiori ca sub arcus - vioara;
ma ametesti ca vinul din podgorii
si-apoi te duci ca-n vantul serii - norii...

... si ma intreb mereu: care e doamna
care ma fascineaza: tu sau toamna?"


Pupa tati o fata frumoasa.
 

DeletedUser

Intr-o alta ordine de idei...

Citat (autor : un jurnalist)

"Posibilitatea de a urmari pe micile ecrane desfasurarea actului terorist din 11 septembrie si de a asista, "în direct", la moartea a cîtorva mii de oameni a echivalat cu crearea unor reflexe conditionate la public, facînd ca, pe viitor, reactiile acestuia sa fie previzibile si chiar programabile. În prezent, întreaga politica mondiala testeaza elasticitatea conceptului de "terorism", în speranta ca acesta nu-si va epuiza întreg potentialul înainte de a aduce roadele scontate. Pentru statele confruntate cu problema separatismului, tragedia americana ia forma unei ocazii de care e pacat sa nu profiti, ca sa-ti rezolvi cu demnitate problemele rusinoase. Pe valul oripilarii generale se poate face surfing pragmatic. Trebuie sa fim constienti de faptul ca sporirea frecventei cu care este folosit cuvîntul terorist în discursurile oamenilor publici constituie dovada unor curente oportuniste. Nici macar balta noastra cu broaste nu ramîne straina de tendintele înnoitoare. Spicuim în adresarea catre popor a Presedintelui Y din 21 februarie 2002 (TVM): "Rosca este terorist politic" sau "cu teroristii nu se discuta nici într-o tara din lume. Nu se va discuta nici în ......(x tara)". Opozitia este si ea la înaltime: "Puterea este autorul moral al actului terorist în urma caruia a disparut Vlad Cubreacov" ne informeaza titlul unui articol din "Tara". La cu totul alt nivel, statul x a sperat sa profite copios de pe urma avîntului antiterorist mondial. Opinia publica internationala era în sfîrsit "coapta" ("Client sozrel") pentru a accepta ideea ca razboiul de independenta al (unui popor) trebuie calificat drept "razboi terorist", iar scoaterea în prajina a "exceselor" armatei nu reprezinta o "atitudine constructiva". N-ar fi nici prima si nici ultima tranzactie sordida din istorie. Stîlpii democratiei europene au mai pactizat cu persoane si regimuri putin recomandabile... Voci oficiale si oficioase ne cer sa identificam terorismul cu cauzele care sunt sustinute prin mijloacele acestuia. De fapt, ni se pretinde o renuntare la discernamînt mult mai grava: în ideal, teroristul care întreprinde o actiune desperata în numele libertatii poporului sau ar trebui sa fie pentru noi totuna cu cel care ia ostateci jefuind o banca. Urmarindu-se formarea unei atitudini "ortodoxe" fata de acest fenomen cu mii de fete pe care s-a îmbracat o singura masca, ni se propun o serie de teze - "Credo"-ul antiterorist: Tezele "Teroristii urmaresc scopuri diferite de cele pe care le declara" si "Teroristii nu au nationalitate" se cer examinate împreuna: dreapta credinta este ca toti teroristii fac parte dintr-o retea globala, ai carei lideri, ceceni sau irlandezi, lucreaza mîna în mîna pentru atingerea a doua scopuri: obtinerea profitului si cucerirea puterii. Atunci cînd teroristii declara ca vor oprirea razboiului în statul X si retragerea armatelor asupritoare, ei nu urmaresc, de fapt, decît escaladarea conflictului si mentinerea climatului favorabil comertului cu arme si cu droguri. - Sa fim realisti: pentru a lupta, ai nevoie de armament, armamentul se cumpara, iar singura modalitate de cîstig aflata la îndemîna unor oameni scosi în afara legii este business-ul criminal. Cînd te opui unui adversar de aproximativ cinci sute de ori mai numeros, cum sunt Unii în raport cu (Poporul X) - scrupulele în alegerea mijloacelor si aliatilor ar fi o naivitate sinucigasa. Bineînteles, în timp ce pentru unii razboiul este sfînt, pentru altii el este doar profitabil sau - de ce nu? - sfînt si profitabil la un loc: fiecare societate îsi are hienele si sacalii ei. Ca sa fim corecti, trebuie sa spunem ca, în ultima vreme, se vorbeste tot mai des si despre o mafie militara ruseasca în (statul X). Victimele teroristilor nu poarta nici o vina. "


Acest text sre o multitudine de similitudini cu ceea ce se intampla, uneori, pe acest forum, si nu numai(mi-am permis libertatea de a inlocui anumite cuvinte). Cei care sunt interesati, sigur le vor repera in text si vor vedea acea asemanare despre care vb eu. Acest material se refera strict la cei care prin modalitatea lor de discutie aduc jigniri grave celorlalti colegi, "terorizand", cel putin la nivel vizual, colegii de forum.....:mad:
 
Ultima editare de un moderator:

DeletedUser

Pentru cei mari,e acum dificil,pt ca cine a vazut filmul sau a citit cartea da vinci,observa ca scrie despre saint greal,iar Da Vinci spune ca nu e o cupa ci e o forma.Asta e interesant dupa ce ar trebui sa ne informam care e dreptatea:)

in cartea lui da vinci se presupune(pentru ca acesta carte contine un prolog in care se specifica natura celor povestite-fictiune)ca de fapt este vb de sangre royal-adica sange regal, si conform acestei povestit regele dagobert al 3-lea era descendentul direct al lui Isus, care ar fi avut copil cu maria magdalena, cea pe care a salvat-o de la pedeapsa de pe acea vreme pentru adulter,povestea desi este fictiune prezinta niste scenarii foarte interesante, de aceea o recomand:)
 

DeletedUser

Iata ceva mai ...

Citat
Autor: Gabriel.


"Teama...

Oamenii trec prin viaþa mea precum tramvaiele, doar unele cu numere, cãlcând si rupând trupurile cuvintelor reinventate de mine. Am fost staþie, iar cuvintele-mi sunt acum fãrâme ce se rup din trotuarul ce-am devenit dupã atâta beton cu care m-am hrãnit, ºi care a curs încet, spre tãlpi... Am zgârieturi în gât ºi vorbele-mi ies deformate, de-þi trebuie decodor sã le-nþelegi!...
Încerc sã trec la nivel superior, dar nu pot depãºi Golemul rebel, dar inteligent... Nu am setãrile luptei cu el ºi trebuie sã inventez altele. EL e o EA, ºi nu mã lasã sã-i spun parolele, mi-e gura cusutã, cum reuºeºte fãrã sã-nvãþ??!...GAME OVER, îmi spune, fãcând nod cusãturii.
Acum sunt la nivelul "O". Aleg iar setãrile ºi-mi spun, da, acum voi trece, doar sã nu mã-ndoiesc iar de mine ºi voi trece!
Dar dacã la nivelul urmãtor am iar un Golem, poate mai versat? Nu ºtiu nici pe ãsta sã-l fac slab... Nu din setãri!
De fapt, cred cã nici nu mai vreau sa trec de al meu. Vreau sã rãmân aici, nu vreau o altã obiºnuinþã, m-am plictisit de atâta învãþat. Mi-am transformat fuga-n fotoliu, mã odihnesc, îl privesc pe "Cel fãrã ochi" cum îmi umple ecranul ºi gata! ÎMI CER DREPTURILE CªTIGATE, cele de coautor la existenþa LUI!!! E vremea transformãrilor ºi pentru EL-EA, odatã ce ºi-a depãºit condiþia de amorf! Dacã nu, îi întorc spatele, ºi nu mai existã! ªi ºtie!!!
Cãlãului meu, iubindu-i vibraþia securii!..."
 

DeletedUser

Acum, revenind la clipe de odihna....

Citat

Autor: Rabindranath Tagore

" Caut har, ingaduie-mi odihna...





Caut har înaintea Ta,
îngãduie-mi o clipã odihnã lângã Tine!
Lucrãrile ce le fac,
le voi sfârºi mai apoi.

Pustie de vederea feþei Tale,
inima mea nu cunoaºte rãgaz ºi tihnã
ºi truda mea-i numai povarã fãrã margini
într-un pustiu de suferinþã.

Acum vara a venit la fereastra mea,
cu murmurul ºi suspinele ei
ºi albinele grãbite
aduc dragoste tufiºului înflorit.

Iatã ceasul de pace ºi de cântare,
faþã cãtre faþã cu Tine,
binecuvântarea vieþii mele,
în liniºtea acestui blând popas! "
 

DeletedUser

Propunere...

Deoarece pe parcurs ne-am pierdut de titlul topicului, propun initiatorului sa-l redenumeasca. Asta ca sa fim on topic...:D
 

DeletedUser

Japonia....

II.3. Civilizatia nipona
Un factor important al civilizatiei nipone o reprezinta mostenirea istorica a neamului si nu pot sa vorbesc de aceasta fara sa prezint cea mai veche civilizatie de pe teritoriul japonez si anume civilizatia Ainu. Ulterior voi descrie traditiile, modul de viata si celelalte elemente ale societatii.


Citat dintr-o lucrare...proprie. Am scapat de ""
 

DeletedUser

Japonia...

II.3.1. Civilizatia Ainu

Prin civilizatia Ainu se definesc locuitorii nativi ai partii de nord a Japoniei, diferita de civilizatia nipona, dar fiind aproape complect asimilati de catre cei din urma, de-a lungul timpului. Despre originea acestui popor nu se cunosc prea multe, cu toate ca exista numeroase teorii pe aceasta tema. Cea mai plauzibila din punctul meu de vedere este ca radacinile civilizatiei ainu se regasesc in rasa mongoloida. Se spune astfel ca inainte de perioada Jomon, mongoloizii sudici au inceput sa se raspandeasca spre nord-est, colonizand Japonia, inclusiv Okinawa.
Ulterior, in perioadele Yayoi si Kofun, rasa mongoloida nordica a inceput o migratie puternica inspre Japonia, grabind astfel dezvoltarea nativilor. Se spune ca cei care au asimilat aceasta rasa si au evoluat rapid datorita acestor influente este civilizatia pe care acum o numim nipona, iar cei din Hokkaido, Tohoku, Ryukyu si Okinawa, neafectati de acest proces, poarta denumirea de civilizatia ainu.
La origine, cuvantul ainu inseamna om. Civilizatia ainu, ale carei ramasite se regasesc si astazi, priveau lucrurile care le erau de folos sau cele dincolo de controlul lor ca fiind zei (kamuy). Pentru exemplificare, voi enumera cativa dintre acesti zei: zeii-natura (focul, apa, vantul, fulgerul etc.); zeii-animale (ursul, vulpea, bufnita etc.); zeii-plante (arborii, iarba, ciupercile etc.); zeii-obiecte (barci, vase de lut etc.); zeii care protejeaza casa, zeii muntilor si zeii lacurilor etc. Cuvantul ainu, trebuie astfel inteles incat sa fie opusul cuvantului kamuy (zeii).
In cele ce urmeaza voi incerca, pe langa scurta introducere de mai sus, sa analizez doua aspecte ale acestei civilizatii, si anume istoria sa, respectiv cultura.
 

DeletedUser

Japonia....

II.3.1.1. Istoria civilizatiei Ainu

Incepand cu 300ien Japonia a intrat in perioada Yayoi. Intre aceasta perioada si perioada Muromachi, Hokkaido (insula de nord a Japoniei) a avut parte de perioade istorice apropiate de cele regasite pe continent: Zoku-Jomon, Satsumon si Okhotsk. Pana in jurul anilor 600en, aceasta civilizatie s-a dezvoltat nestingherita de nimeni, ajungand sa populeze partea de nord a insulei Honshu (cea mai mare din arhipeleagul Japoniei) - zona asa numita Tohoku. Incepand cu restaurarea Taika (645 - perioada Asuka), Japonia a inceput sa cucereasca teritorii apartinand civilizatiei Ainu.
Astfel in 658 o expeditie a lui Abe no Hirafu cu scopul de a face comert dar si de a cuceri a luat contact cu civilizatia Ainu, doua triburi ainu predandu-se, si aducand 2 ursi si 70 de blanuri de ursi inapoi la capitala si stabilind relatii economice. Acestea nu au durat decat 2 ani, cand intr-o intruntare dintre Hirafu si Ainu, primul a fost invingator.
La inceputul perioadei Heian, civilizatia Ainu (denumiti emishi de catre niponi) s-a dovedit a creea probleme japonezilor, imparatul Kammu trimitand trupe cu scopul de a cuceri partea de nord a insulei Honshu. Astfel se remarca 3 batalii in 789, 794 si 801, prima fiind o infrangere pentru japonezi, iar ultima o victorie finala, armata ainu predandu-se. Conducatorul japonez Sakanoue Tamuramoro a primit titlul de Sei i tai shogun (Generalul imblanzitor de barbari), titlu ce aveam mai tarziu sa fie atribuit shogunilor din guvernele militare. Cu toate acestea nu au reusit sa cucereasca toata partea de nord a acestei insule, in anii urmatori fiind intarita granita prin construirea de fortarete (Taga-jo si Izawa-jo) a caror datorie era si aceea de a face negot si de a colecta informatii.
De aici inainte, in timp, granita va fi impinsa tot mai la nord, japonezii ajungand ca in 1457 (Batalia de la Kosyamain) sa cucereasca intreaga insula Honshu, partea de sud a insulei Hokkaido in 1669 (Batalia de la Syaksyain), iar in final intreaga insula Hokkaido in 1789 (Batalia de la Kunasiri-Menasi). Dupa cea din urma batalie poporul ainu a picat complet in mainile japonezilor.
Au ramas condusi si exploatati de japonezi pana in era Meiji, cand sub politica guvernamentala de asimilare, Ainu au fost impiedicati sa-si desfasoare public obiceiurile caracteristice culturale. Dat fiind statutul de “fosti arborigeni”, ainu au fost fortati sa accepte obiceiurile si traditile japoneze. In 1899 a fost semnat Actul de protectie al arborigenilor din Hokkaido, cu scopul de a linisti populatia ainu si a-i determina sa se angajeze in dezvoltarea agriculturii. Totusi, acest act denumea populatia ainu ca fiind “fosti arborigeni”, si a facut o distinctie clara intre japonezi si ainu.
Spre sfarsitul perioadei Meiji, cand un important numar de japonezi au inceput sa colonizeze Hokkaido, opresia si exploatarea populatiei ainu s-a transformat in discriminare rasiala. Aceasta discriminare este inca regasita si astazi, si ramane o mare problema sociala, in ciuda faptului ca in urma celui de-al doilea razboi mondial, s-au facut foarte multe reforme care sa sprijine integrarea in societate a populatiei ainu si eliminarea tensiunilor discriminatorii.
Conform anumitor recensamante facute intre anii 1807 si 1931 de catre japonezi cu scopul de a contoriza populatia ainu pentru a colecta taxe sau a-i pune la munca, numarul acestora a scazut de la 26.256 in 1807 la 15.969 in 1931 datorita lipsei de ingrijire medicala in special in jurul anilor 1850, cand au aparut o multime de boli care au decimat populatia ainu.
In 1984, conform unui recensamant facut de guvernul din Hokkaido, populatia Ainu care locuieste pe aceasta insula se ridica la cifra de 24.381 persoane.
 

DeletedUser

Urmarea...

cu alta ocazie. Acum e destul de citit...:D


Si inca o precizare...lucrarea este a mea, dar materialul este gasit in diverse locatii. Cred ca nu trebuie neaparat sa citez toate sursele...:)
 

DeletedUser310

darfur

vorbim de istorie. se pare ca specia umana nu este capabila sa invete din greselile trecutului. Asa ca mi-am permis sa va arat ceva ce pe mine unul m-a facut sa tremur din toate incheieturile.

http://www.youtube.com/watch?v=45HPGUUAfqk
http://www.youtube.com/watch?v=iLZ4ci1c59c&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=L-ojg9UjMk0&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=5DcFs4NSDT0&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=5q6Ms1vvH6I&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=h8HrGApRXko&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=frt2UurE7Cw&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=IU_wuy9HAGk&mode=related&search=

Cei slabi cu inima, sunt sfatuiti sa nu se uite. In timp ce noi stam linistiti, sau ne plangem de lucruri insignifiante, altii mor, de foame, torturati, bolnavi. Si cu toate astea, tot noi, suntem cei care ne plangem, ca viata este grea.
 

DeletedUser

Urmare....

II.3.1.2. Aspecte ale culturii Ainu

Un aspect important si in acelasi timp ciudat al culturii Ainu este acela ca nu au limbaj scris, adica nu au alfabet. Din aceasta cauza literatura acestora este transmisa pe cale orala si contine povesti, legende, experiente si morala pentru viata de zi cu zi, toate acestea fiind trecute de la o generatie la alta.
Satele Ainu erau numite kotan. Aceastea erau in general asezate pe malurile raurilor sau al marii, unde aveau acces usor la apa si mancare. Aceste asezari nu contineau mai multe de zece familii (de obicei intre 4 si 7) si erau conduse de un clan paternal. Casele erau construite de obicei din bambus sau alte ramuri, frunze si iarba. Intrarea era asezata la vest si 3 geamuri pe ceilalti trei pereti. Se spune ca zeii intrau pe fereastra dinspre est si ieseau pe usa (vest). Ferestrele erau considerate sacre si se spunea ca nu este apropiat sa privesti prin ele - numai lumina si zeii trebuie sa patrunda.
Meniul populatiei Ainu consta in general in produse ale naturii: vanat, pescuit, legume si fructe salbatice. Pescuitul si vanatul erau indeletnicirile barbatilor, in timp ce femeile se ocupau de culegerea poamelor naturii, iar un ultimele perioade istorice de agricultura, aspect foarte putin dezvoltat in antichitate. Vanatoarea se facea cu ajutorul cainilor sau uneori fara, folosind in general arcuri incepand de la sfarsitul toamnei pana la inceputul verii.
Relatia dintre zei si oameni in cultura ainu este complet diferita de alte religii. Zeii nu erau considerati fiinte supreme, omul putand sa se contrazica cu acestia atunci cand considerau decizile zeilor nedrepte. Zeii aveau rolul de a ajuta omul pentru a fi apreciati si in acelasi timp omul trebuia sa serveasca zeul. Relatia zeu-om in cultura ainu este o relatie de intrajutorare.
De-a lungul anilor exista diferite ceremonii: pentru alungarea spiritelor, pentru stramosi, in cinstea construirii unei case, pornirea in prima expeditie de pescuit sau vanat dintr-un anumit an si multe altele.
Casatoria avea loc in jurul varstei de 17-18 ani pentru barbati, iar pentru femei la 15-16 ani. In general partenerul de viata era ales de catre parinti ori la nastere (secret care se dezvaluia doar la varsta de casatorie) ori dintre vizitatorii fetei la varsta de maritis. Atunci cand o femeie ramanea insarcinata aveau loc mai multe ceremonii religiose pe parcursul sarcinii pentru a castiga sanatatea copilului si a mamei. Copiilor nascuti li se dadea un nume de abia la varsta de 2 sau 3 ani, pana atunci, pentru aderesare, fiind folosite cuvinte care caracterizau purtarea copilului.
Alt aspect important al culturii Ainu sunt dansurile native foarte variate si apreciate la ora actuala. De asemenea, ornamentele folosite sunt oarecum diferite de alte culturi.
 

DeletedUser

si rap-ul poate fi frumos si plin de inteles

"Nasta - Povestea unei pietre"


O noua zi incepe-ncet, privighetori incep sa-mi cante
Nu stiu cand am luat viata, daca am iesit din pantec
M-au ocolit vremuri, avand ca prieteni flori si frunze
Am invatat sa inteleg suspine, sa fiu sfatuit de zumzet
Mi-a fost dat sa nu-nchid ochii, sa nu am sentimente
Dar am crescut intelegand lacrimi, cand imi zambeau portrete.
Cand ii luceau de regrete omului privirile, l-am ascultat
Indoliat de sperante, mai aproape de pacat.
Am fost de multe ori mutat, aruncat printre straini
Printre pomi sau trandafiri, pietre sau maracini
Dar parca-nflorind din spini, m-am intors acasa ajutat
De-aceeasi fetita cu par blond, ce-mi zambeste din inalt.

Doi oameni vin aproape zilnic: unu’-mbracat mereu in negru
El cand vorbeste toti tac, plangand cu capul plecat pentru
A asculta o noua poveste, dand de veste prin lacrimi
C-a mai venit un sfarsit, sfarsind cu-acelasi Amin.
Al doilea, un urias cu haine murdare de pamant
Cu ochi negri, privire neagra, zambet negru de mormant
Parca sapand adanc spre suflet, vrand a-l simti cum moare
Ma poate ingropa pe veci, lipsindu-ma de soare.
Uneori am impresia ca oamenii chiar imi vorbesc,
Atunci cand plangand imi striga: “eu de ce mai traiesc?”
si acel copil care si-a varsat pe mine primele lacrimi,
Privindu-ma de sus m-a intrebat: “cand te intorci tati?”
Desi traind printre bocete si suspine
Dintre cruci si morminte-mi trimit povestea prin tine
si poate ajutat de-acelasi Dumnezeu cu par balai
Iti voi fi piatra de mormant, cladindu-ti drum spre Raï!


imi cer scuze daca am fost off topic dar am vazut mai pe la inceputul postulu poezii si cugetari si aceste versuri miau venit in minte sper sa va placa
 
Ultima editare de un moderator:

DeletedUser

Bv....

Sunt versuri ale caror continut, dak le pricepi, te pot face sa gandesti ceva mai mult la viata si la deciziile luate.....Felicitari!
 

DeletedUser

Urmare...

II.4. Prezentarea istorica

Societatea nipona este o societate bazata pe respect, onoare, ierarhie si mai ales pe traditii. Dar nu putem vorbi de societate si de traditii fara a face o scurta incursiune in istoria fascinanta a acestei tari.
Impãraþii care se succed la tronul tarii au privilegiul de a da epocii istorice in care domnesc o denumire simbol, si mai mult o data cu ei incepe o noua numarare a anilor. Cele mai cunoscute sunt epoca Meiji sau “epoca luminata”, intre anii 1868-1926, si epoca actuala Showa (a imparatului Hiro-hito).
Voi face intai o prezentare a perioadelor istorice precum si o prezentare a celor mai importante evenimente ale acelor perioade:

Perioadele istoriei nipone in paralel cu cele ale statelor vecine
Perioada Japonia China Coreea
10.000ien
Era preistorica
Perioada pre-Yomon
Perioada Yomon Era neolitica (10.000-2000ien)
Dinastia Shang (1800-1100ien)
Dinastia vestica Zhou (1100-800ien)
Perioada Chun-Qui (800-500ien)
Era neolitica (7000-1000ien)
Era bronzului (1000-400ien)
400ien Perioada Yayoi Perioada razboaielor (500-300ien)
Dinastia Qin (221-207ien)
Dinastia Han (207ien-221en)
Perioada celor 3 regate (221-256en) Epoca timpurie a fierului (400-100ien)
Perioada dinaintea celor 3 regate (100ien-400en)
300en Era veche
Perioada Kofun
Perioada celor 6 dinastii (265-589en)
Perioada celor 3 regate (400-676en)
552en Perioada Asuka Dinastia Sui(589-618en)
Dinastia Tang(618-907en) Dinastia Silla(676-935en)
710en Perioada Nara
794en Perioada Heian Perioada celor 5 dinastii(907-960en)
Dinastia nordica(960-1127en) Dinastia Goryeo
1185en Epoca medievala
Perioada Kamamura Dinastia sudica Song(1127-1280)
Dinastia Yuan (1280-1368)
1333en Perioada Muromachi
[Perioada Nambokucho
(133-1392en)] Dinastia Ming(1368-1644en) Dinastia Joseon (1392-1910en)
1568en Epoca pre-moderna
Perioada Momoyama
1615en Perioada Edo Dinastia Qing (1644-1912)
1868en Epoca moderna
Perioada Meiji
1912en Perioada Taisho
1929en Perioada Showa
1989 Perioada Heisei

Era preistorica
Aparitia primelor urme de civilizatie pe teritoriul Japoniei. Cuprinde perioadele Yomon si Yayoi.
Era veche
Prezinta etape in formarea statului japonez, incepand cu primele atestari ale existentei acestuia, precum si aparitia primelor forme ale religiei, unele native iar altele introduse din China si Koreea. Cuprinde perioadele Kofun, Asuka, Nara si Heian.
Perioada Kamakura
Formarea primului shogunat, infiintarea clasei samurailor si accensiunea la putere a acestora
Perioada Muromachi
O data cu infrangerea shogunatului Kamakura se instaureaza o perioada de dezordine sociala, ce se incheie cu perioada razboaielor interne
Perioada Azuki-Momoyama
Se realizeaza trecerea spre perioada moderna, prin ultimele batalii pentru suprematie
Perioada Edo
Instalarea regimului Tokugawa, si modul in care a reusit sa domine Japonia si sa mentina pacea timp de 250 de ani
Perioada Meiji
Incepand cu restaurarea Meiji, instituirea puterii din nou in mainile imparatului, societatea sufera schimbari majore
Perioada Taisho
Caracterizata prin primul razboi mondial si conflictele cu China, Koreea si Rusia
Perioada Showa
Al doilea razboi mondial, precum si uluitoarea crestere economica a Japoniei din anii 1980.
Este cunoscut faptul ca Japonia, de-a lungul istoriei, a fost condusa de nenumarati imparati si imparatese. Numele unora sunt mai des intalnite prin documentele oficiale insa nu toti sunt foarte cunoscuti. Intre anul 660 i.e.n. si 1912 e.n., Japonia a avut nu mai putin de... 122 de imparati.
 

DeletedUser

In continuare lista completa a acestora, impartita pe perioade:


Perioada Yamato
1. Jimmu Tenno 660-582 i.e.n.
2. Suizei 548-511
3. Itoku 510-476
4. Kosho 475-393
5. Koan 392-291
6. Korei 290-215
7. Kogen 214-158
8. Kaika 157-98
9. Sujin 97-30
10. Suinin 29-70 e.n.
11. Keiko 71-130
12. Seimu 131-191
13. Chuai 192-200
14. Jingo Kogo 209-269
15. Ojin (Hachiman) 270-310
16. Nintoku 313-399
Perioada Yamato
17. Richu 400-405
18. Hansho 406-410
19. Ingyo 411-453
20. Anko 453-456
21. Yuryaku 456-479
22. Seinei 480-484
23. Kenso 485-487
24. Ninken 488-498
25. Buretsu 498-506
26. Keitai 507-531
27. Ankan 531-536
28. Senkwa 536-539
29. Kimmei 540-571
30. Bidatsu 572-585
31. Yomei 585-587
32. Sujun 588-592
33. Suiko 593-628
34. Jomei 629-641
35. Kokyoku(Saimei) 642-644
36. Kotoku (Taika) 645-654
37. Saimei 655-660
38. Tenchi 661-670
39. Kobun 671-672
40. Temmu 673-685
41. Jito 686-696
42. Mommu 697-706
43. Gemmyo 707-714
Perioada Nara
44. Genshô (Yoro) 715-723
45. Shomu 724-749
46. Koken (Shotoku) 749-758
47. Junin 758-763
48. Shotoku (Koekn) 764-770
49. Konin 770-780
Perioada Heian
50. Kammu 781-806
51. Heizei 806-809
52. Saga 809-823
53. Junna 823-833
54. Nimmyo 833-850
55. Montoku 850-858
56. Seiwa 858-876
57. Yozei 877-884
58. Kodo 884-887
59. Uda 887-897
60. Daigo 897-930
61. Suzaku 930-946
62. Murakami 946-967
63. Reizei 967-969
64. Enyu 969-984
65. Kazan 984-986
66. Ichijô 986-1011
67. Sanjo 1011-1016
68. Go-Ichijô 1016-1036
69. Go-Suzaku 1036-1045
70. Go-Reizei 1045-1068
71. Go-Sanjo 1068-1072
72. Shirakawa 1072-1086
73. Horikawa 1086-1107
74. Toba 1107-1123
75. Sutoku 1123-1141
76. Konoye 1141-1155
77. Go-Shirakawa 1155-1158
78. Nijô 1158-1165
79. Rokujô 1165-1168
80. Takakura 1168-1180
81. Antoku 1180-1183
82. Go-Toba 1183-1198
Perioada Kamakura
83. Tschimikado 1198-1210
84. Juntoku 1201-1221
85. Chukyo 1221
86. Go-Horikawa 1221-1232
87. Shijo 1232-1242
88. Go-Saga 1232-1242
89. Go-Fukakusa 1246-1259
90. Kameyama 1259-1274
91. Go-Uda 1274-1287
92. Fushimi 1288-1298
93. Go-Fushimi 1298-1301
94. Go-Nijô 1301-1308
95. Hanazono 1308-1318
96. Go-Daigo 1318-1339
Perioada Muromachi
97. Go-Murakami 1339-1367
98. Chokei 1368-1383
99. Go-Kameyama 1383-1392
(Curtea de Nord)
Kogen 1331-1335
Komyo 1336-1347
Suko 1348-1351
Go-Kogen 1352-1370
Go-Enyu 1371-1372
100. Go-Komatsu 1392-1412
101. Shoku 1412-1427
102. Go-Hanazone 1428-1463
103. Go-Tsuchimakao 1464-1499
104. Go-Kashiwabara 1500-1525
105. Go-Nara 1526-1556
106. Ogimachi 1557-1585
107. Go-Yozei 1586-1610
Perioada Edo
108. Gomizune-e 1611-1629
109. Meisho 1629-1643
110. Go-Komyo 1643-1653
111. Go-Sai-in 1654-1662
112. Reigen 1663-1686
113. Higashiyama 1687-1709
114. Nakamikado 1709-1735
115. Sakuramichi 1735-1746
116. Momozono 1747-1761
117. Go-Sakuramachi 1762-1770
118. Go-Momozono 1770-1778
119. Kokaku 1779-1816
120. Ninko 1817-1845
121. Komei 1846-1867
122. Meiji 1868-1912


Din punct de vedere istoric evoluþia Japoniei nu seamana cu a altor state, dar acest fapt nu au impiedicat-o sa ajunga astazi in topul celor mai dezvoltate state din lume. Intregul decalaj a pornit inca din paleolitic cand aceste teritorii erau acopetite de ape; abia cand Europa trecea prin neolitic, rasaritul lungilor coaste extreme ale Asiei de azi semana cu spinarea unei iguane fantastice, amortita la marginea unui ocean rotund si intins, plin ochi de apa. In timpul ce s-a scurs incepand cu secolul III î.e.n. cand se evidentiaza prezenta grupurilor de pescari si agricultori schimbarile nu au fost semnificative. Pana in anul 1868, anul initierii revolutiei Meiji, Japonia se prezenta ca un stat agricol cu oranduiri feudale care alesese izolarea fata de celelate state ale lumii. Aceasta izolare nu a fost cauzata doar de situatia sa insulara ci si datorita manifestarii fenomenului politic din interior. Departe de a proceda la fel ca Marea Britanie, care se afla in aceeasi situatie ca si Japonia, dar de cealalta parte a lumii si care a ramas deschisa catre lume, Japonia si-a impus claustrarea, inchizand portile tuturor veacurilor la rand sau deschizandu-le cu teama, limitat, anihilandu-si propria-si “ospitalitate”. Aceasta a determinat o evolutie sui generis a istoriei, a relatiilor sociale, a culturii, a spiritului, o mentinere a statuquo-ului din primul mileniu pana in penultimul secol al celui de-al doilea mileniu al istoriei, respectiv o mentinere a relatiilor feudale, in formule tipice evului mediu japonez. Aceasta fiind prima particulitate ce poate fi aplicata poporului japonez, o a doua ar purtea fi rolul important pe care l-a jucat si il joaca trecutul in prezentul acestui popor. Putine tari din lume au pastrat atat de puternic amprentele trecutului. Un exemplu este shintoismul, cultul stramosilor, de fapt cultul acestui trecut national. Daca religiile se degradeaza pe masura ce stiinta progreseaza, shinto nu este atins pentru ca esenta lui nu este mistica. Shinto este usa prin care japonezul intra in contact cu trecutul, cu strabunii lui.
 

DeletedUser

Urmare...

II.5. Japonia imperiala

Obligata, la mijlocul secolului XIX, sa puna capat izolarii pe care si-o impuse, Japonia s-a adaptat usor la lumea industriala moderna.Insa, dupa ce a devenit o mare putere, Japonia a recurs la un militarism agresiv, care s-a sfarsit dezastruos.
Condusa de oameni “puternici” militari, shogunii, Japonia a fost izolata de restul lumii pana la mijlocul secolului XIX. Puterile straine au incercat in mai multe randuri sa patrunda in Japonia, dar zadarnic. SUA, dornica sa-si asigure accesul in porturile japoneze, pentru a-si putea realimenta navele comerciale si cele pescaresti, a decis sa intreprinda actiuni si mai puternice in acest scop.
In 1853, un grup de nave de razboi americane, condus de comandantul Matthew Perry, a ajuns in Japonia cu o scrisoare din partea presedintelui, prin care cerea “prietenie” si comert. In anul urmator, Perry a revenit in Japonia dupa raspuns si, desi nu a fost amenintat, Shogun-ul a considerat intelept sa accepte cererea americanilor. Alte mari puteri europene au urmat rapid exemplul SUA, iar deschiderea Japoniei catre comertul international nu a mai avut cale de intoarcere.
Japonezii aveau insa pareri diferite cu privire la aceasta problema, urmand astfel multi ani de tulburari. Shogun-ul isi pierduse autoritatea si puterea, iar cand s-a decis deschiderea majoritatii porturilor japoneze pentru comertul international, in 1858, alte grupari din clanurile japoneze s-au ridicat impotriva Shogunului. Rezultatul a fost desfiintarea shogunatului si impunerea imparatului – care fusese doar suveran nominal – ca forta politica.
II.5.1. Cladirea unui stat modern

In 1868, controlul a fost preluat de tanarul imparat Mutsuhito. In timpul domniei sale, numita Era Meiji (“conducere ilustra”) (1868-1912), Japonia s-a transformat. Marii lorzi feudali (daimyo) au renuntat la pamanturi, s-a stability un guvern si un sistem de impozitare centralizate. A fost creata o armata formata din recruti, care si-a dovedit valoarea in 1877, zdrobind revolta de la Satsuma – declansata de vechii samuray (casta luptatorilor de elita). S-au infiintat institutii politice si juridice dupa model occidental, ce au culminat cu primele alegeri parlamentare japoneze in 1890.
Intre timp in Japonia se construiau rapid cai ferate, vapoare cu aburi si fabrici necesare pentru a deveni o mare putere industriala. Spre deosebire de Occident, investitiile si initiativele guvernamentale au jucat un rol decisiv in aceasta dezvoltare si, desi multe intreprinderi de stat s-au privatizat mai tarziu, parteneriatul intre stat si marile corporatii a devenit specifica economiei japoneze.
Vecina Japoniei, China, care nu se modernizase, observa dezvoltarea Japoniei – si incursiunile acesteia in teritoriile neutre – cu neliniste crescanda, a devenit victima primei incercari de imperialism de tip Occidental a Japonezilor. Dupa o victorie usoara in razboiul Chino-Japonez din 1894-95, Japonia a inlocuit China ca putere predominanta in Coreea si a ocupat marea insula Chineza, Taiwan.
In 1902, Japonia a incheiat o alianta importanta cu Marea Britanie, cea mai mare putere imperiala din lume la acea vreme. In 1904 au inceput conflictele cu Rusia, pentru Coreea si Manciuria, iar Japonia a lansat un atac asupra flotei rusesti, in PortArthur. Desi Japonia a luptat impotriva unui regim tarist incompetent, victoriile japoneze obtinute pe uscat si pe apa a descumpanit lumea care credea ca rasa “alba” este invincibila. Prin tratatul de la Potrsmouth (1905), Japonia a obtinut jumatatea sudica a insulei Sahalin si o pozitie ferma in Coreea, anexata ulterior, in 1910.
La izbucnirea primului razboi mondial, Japonia s-a alaturat Aliatilor. Cateva grupuri de insule din Pacific, aflate sub conducerea Germaniei, au fost ocupate de Japonezi, iar avanposturile din China au fost capturate. Devenind cea mai mare putere militara si imperiala din Asia, Japonia a continuat sa fac presiuni asupra Chinei.
In anii 20 politica externa a japoniei s-a caracterizat in general printr-un imperialism mai putin agresiv, probabil datorita infiintarii Ligiilor Natiunilor (predecesoarea ineficienta a Natiunilor Unite) si a tendintei generale spre pace si progres. Insa, consecintele econimice cumplite ale Marii Crize si cresterea alarmanta a populatiei japoneze, au afectat spiritul national al japonezilor in anii ’30. Institutiile de tip Occidental au continuat sa functioneze, insa viata politica era dominata din ce in ce mai mult de fortele armate.
 
Sus