defensiva nu este niciodata suficienta asa ca intotdeauna trebuie sa iei masuri ca sef de trib pentru o marire a defensivei disponibile precum si pentru folosirea judicioasa a celei existente. un sat care incomodeaza inamicul si este atacat cu 200 de atacuri full sa zicem are mai putine pierderi decat daca 100 de sate de granita ar fi atacate cucele 200 de sate de atac. asta pentru ca in primul caz, cu 50-70 de ferme rezisti mai ales daca ai un moral bun, in cel de-al doilea caz cu 100 de ferme distribuite in mod egal in cele 200 de sate atacate inseamna pierderea si a satelor si a defensivelor in totalitate. iata de ce uneori este mai eficient sa fortati ca inamicul sa va atace in locurile puternic sustinute de voi, decat sa il lasati sa atace pe granita.
noobs a fost un trib eminamente defensiv - aveam o proportie normala in trib de 3 sate de aparare la 1 de atac, si uneori acest raport ajungea - in cazul defensivilor chiar si la 8 sate deff/1 de atac.
defensiva te face sa fii invincibil atacul te face sa castigi lupte.
pe plan tactic, adica in bataliile ce se duc pe linia frontului, atacul este cel care te face sa castigi victorii locale. Defensiva masiva cu care sustii linia frontului te face sa castigi strategic, global, la nivelul tuturor fronturilor sustinute. totusi daca ai doar deff, nu te poti dezvolta, daca ai prea mult atac poti cuceri mult, dar nu poti apara ce ai cucerit.
important este ca la momentul dorit de tine, in zona dorita de tine sa ai atac suficient si defensiva suficienta. iata de ce nucleul tribului este esential. nu trebuie sa permiteti niciunul aliat, sa se infiltreze in nucleul vostru. o buna tactica pentru pastrarea aliantelor pe termen lung este delimitarea pe harta a nucleelor astfel incat ceea ce va doriti voi - un nucleu exclusiv - sa fie si pentru aliatii vostri pe termen lung posibil de realizat.
nucleul compact al tribului tau permite ca in interiorul lui sa faci defensiva - eu nu recomand ca in interiorul nucleului sa fie mai mult de 5 maxim 10% sate de atac, restul defensive toate pentru sustinerea granitelor. in mod normal din cele sa zicem 2-3000 de sate detinute intr-un nucleu, cam 2-300 de sate trebuie sa ramana stationate in nucleu in diferite zone pentru a putea fi mutate in zonele atacate de adversar de la distanta. alte 100-150 de sate ar trebui sa fie sate de atac disponibile pentru a fi pregatiti orcand de a face fata vreunui rebel care incearca sa tradeze si sa destabilizeze tribul atacand satele colegilor din nucleu, sau care sa fie gata pentru a fi folosite pentru nobilari interne ori alte amenintari.
restul satelor din exemplul pe care-l dau, adica aproximativ 1500 de sate normal ar fi sa fie defensive masate in majoritate pe granite. iar pe granite satele trebuie sa fie sate de atac si sate de aparare in proportie de 50% la 50%. asta pentru ca aveti nevoie de atac din scurt pe granite, si de aparare din scurt pe granita. nu lasati sate acoperite doar cu ferma proprie pe granite. pe granita fiecare sat trebuie sa aiba minim 3 ferme stationate in mod permanent acolo fie ca e sat de atac fie ca e deff.
cum configuram un sat de atac din granita? parerea mea etse ca un sat de atac umplut mai repede cu 2 zile care are in componenta 600 de berbeci este mai distructiv decat un sat cu 3000 de CU care are 250 de berbeci si este gata 2 zile mai tarziu. dar atacul ti-l configurezi si reconfigurezi in functie de ceea ce veziu ca are adversarul in satele lui din zona. are arcasi - faci calareti arcasi (nu pe aceasta lume, evident

). are sabii multe sau grea?- faci cavalerie usoara, are lancii multe?a ataci cu topoare multe. este esential sa incerci sa iti maximizezi atacurile. adica ai sa zicem un sat cu nmult ausoara, un sat cu multe topoare si un sat cu multi arcasi calari. cu arcasii calari ataci satul unde el are multi arcasi cu CU satul unde el are grea multa, si cu topoarele satul unde si-a masat cele mai multe sulite. oamenii tai trebuie sa inteleaga ca facand asa toti, pierderile adversarului vor fi mai mari.
cum faci un sat defensiv de granita?
un sat defensiv de granita trebuie sa aiba mai multe proprietati. prima cerinta este aceea ca este obligatoriu ca el trebuie sa fie gata plinc cu ferma deff cat mai repede. asta insemna ca desi un sat deff facut doar din defensive pedestre este mai rentabil decat unul in care avem grea si catapulte, daca alegem ca in satul de granita sa lucreze si grajdul si atelierul alaturi de cazarma, scurtam serios perioada de timp in care satul va fi gata de a fi trimis pentru sustinere.
o alta cerinta a satelor de granita este aceea ca de cele mai m ulte ori, multe din trupele de aici trebuie sa ajunga in timp foarte scurt in alt sat din zona pentru a preintampina atacurile din scurt. iata de ce, pe cazarmile din granite eu nu recomand sa se faca sabii: sunt lente si se fac in timp lung. veti spune ca daca atelierul lucreaza, catapultele folosite pentru aparare sunt si mai lente. corect, dar mai exista o mica smecherie: cand ferma e full de trupe, eu recomand ca toate catapultele care au fost facute pe satele def de granita, sa fie folosite in atacuri false sau de distrugere impotriva adversarului, si imediat dupa distrugerea lor locul lor in ferma sa fie luat de lancieri, arcasi cavalerie grea si spioni. daca catapultele ne folosesc pana cand se umple satul e perfect. daca satul s-a u8mplut nu e eficient sa le tinem in sat ci e mai bine sa le inlocuim cu trupe mai rapide.
o alta cerinta a satului de aparare din granita este aceea ca trebuie sa fie greu de spionat. iataa de ce recomand un minim de 500 de spioni pe fiecare sate defensiv din granita -nnumarul lor poate ajunge pana la 1000/sat.
putini adversari ataca bine ceea ce nu pot spiona - iata de ce un numar mare de spioni pe granita va este necesar. in plus cu o concentrare atat de mare de spioni pe satele din granita voi puteti sa scanati eficient si din scurt toate satele adverse din granita si sa stiti care sunt satele de atac ale inamicilor, caresunt cele de aparare, care sunt cele cu biserici, ce deff au, de unde a plecat deff-ul etc.
asa ca un sat de aparare pe lumile cu arcasi ar trebui dupa sacrificarea catapultelor sa arate cam asa: 8000 - 10000 lancieri, 4000 - 5000 arcasi, 500 sau mai multi spioni si restul cavalerie grea. fiind trupe mobile sunt usor de mutat dintr-un sat in altul, se acopera unele pe celelalte - cavaleria grea fiind insotita de atat de multi lancieri nu mai este asa vulnerabila in fata CU adverse.... in plus, Cavalerria grea este suficient de multa pentru a fi folosita si in cazul unui atac disperat de recuperare - 1200 de Cav grea de exemplu poate distruge aproape complet un sat de atac ramas in stationare intr-un sat cu zid 0 dupa nobilarea satului respectiv de catre adversar, sau poate fi o garda suficient de serioasa pentru un nobil dat la secunda astfel incat nobilul sa nu fie distrus de un split facut de adversar cu 500 de sulite...