Cum mi sa spus mai sus sa prezint, hibele din transportul in comun romanesc, o sa incep prin prezentarea problemelor RATB(Regia Autonoma de Transport Bucuresti).
RATB este probabil cunoscuta in toata tara.RATB detine unul din cele mai moderne parcuri de autobuze din Europa daca nu din lume, Mercedes Citaro, dar chiar daca asta suna bine, in realitate nu e chiar asa.Din cele 1000 de autobuze, nici unul nu este articulat, ceea ce produce o aglomeratie pe anumite linii de nu te stii(133, 311, 330, 112, 697), si pe langa asta, 250 de autobuze stau pe dreapta din cauza defectiunilor tehnice.Dar asta nu e tot.Desi 500 au aer conditionat, adica jumatate, rar gasesti un autobuz la care sa functioneze(in general nu il pornesc si e mai usor sa pui o foaie pe care scrie "Aer conditonat defect") deseori fiind foarte cald in acestea, multi caracterizandu-le drept saune pe roti.Mai, enervant, sa zic asa, e si faptul ca unele miros puternic a motorina, ceea ce imi da un semn de ingrijorare, unele autobuze(nu in Romania), luand foc de la probleme de la motor.In schimb, pot sa spun ca Citaro sunt foarte bune ca si autobuze, foarte confortabile, rapide, accelereaza usor, si se descurca in trafic daca este nevoie.
Acum sa trecem la troleibuze.Intradevar, RATB are cel mai mare parc de troleibuze, 250 de unitati, dar si el este unul "infect".Bucuresti are si troleibuze noi, si troleibuze vechi, si ambele sunt niste jeguri.Pe langa mizeria din acestea, ele mai si zdrangane puternic, cateodata aceste lucruri sunt accentuate si de motorul enervant al motorului.Troleibuzele Ikarus siau facut datoria, si inca si-o fac cum mai pot ele, mentenanta proasta cu iz de mentalism dambovitean dand roade la distrugerea acestora.Troleibuzele Irisbus, cele mai moderne din Bucuresti......sunt niste oribilitati.Pe langa desing-ul oribil, interiorul e foarte prost amenajat, fiind mare inghesuiala intre usa 2 si 3.Si sa nu lasam deoparte desing-ul interiorului, fiind acelasi de la Renault R312 in continuare.Dar totusi asta nu e cea mai mare problema.Si aici, RATB refuza sa accepte articulate.Dar mai important e ca numarul lor scade cu fiecare an, si reteaua de troleu dispare fara problema.
La tramvaie parca e altfel totusi, cred.RATB are multe modele de tramvaie, de la clasicele Tatra T4R, pana la Bucur LF, cel mai modern tramvai ce circula in capitala.Bucuresti are cea mai vasta retea de tramvai romaneasca, si cele mai multe tramvaie.Dar nici aici nu e rai.Tramvaiele V3A-93 majoritatea sunt niste jeguri, interiorul fiind murdar, plin de graffiti sau mazgalituri, iar interiorul foarte prost mentinut, fiind foarte des pline de praf sau murdarie.Si nici macar Bucur-urile LF nu sunt niste minunatii.Nu cred ca a fost tramvai din aceasta "specie" care sa nu fi fost tras pe dreapta din cauza problemelor tehnice sau de la diverse avarii.Si ca sa va arat mai bine cum functioneaza sistemul de tramvai in Bucuresti, duceti-va pe linia 41 pe la o ora de varf, urcati intr-unul, si dati-va singuri seama cat de confortabil este.
Totusi sa nu uit de sistemul de taxare.Nu il pot numi nefolositor, dar nici perfect nu il pot numi.Singurul mod de a achita o calatorie cu RATB, este prin validarea cardului electronic, daca scoatem posibilitatea prin SMS.Sistemul ne arata cati oameni chiar circula cum trebuie, adica legal, dar este si foarte prost.Cea mai buna metoda este prin bilet clasic, dar si prin card electronic.Deseori se intampla noaptea ca atunci cand trebuie sa merg undeva, sa nu am de unde sa incarc cardul, dar am noroc ca nu merg mult noaptea cu RATB-ul si controlorii sunt ingaduitori cu mine(stiu sa ii joc
), dar tot nu imi convine ca nu circul conform regulamentului RATB.Posibilitatea de a achita prin bilet si card electronic este cel mai simplu, sigur si confortabil mod de a calatori.Daca nu ai card si nu vrei o amenda, ai putea sa te duci la o casierie si sa iti cumperi un bilet, si uite asa ar veni si ceva mai multi bani la RATB.Dar tot in Romania traim
Sper ca vam convins sa veniti sa vedeti cu ochii vostrii minunata noastra capitala, calatorind cu RATB