Tot un calendar popular si nu numai

  • Autor subiect DeletedUser12196
  • Data de început
Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.

DeletedUser12196

DECEMBRIE
In limbajul popular, decembrie poarta numele de Undrea. Denumirea provine de la sarbatoarea Sfantului Andrei (30 noiembrie), care anunta inceputul lunii. In limba veche, cuvantul “Andrei” a devenit “Andrea”, transformandu-se apoi in “Undrea”.

Numirea unei luni a anului dupa o sarbatoare a lunii anterioare aminteste de un stravechi ciclu de sarbatori de la sfarsitul toamnei si inceputul iernii, cand se celebra probabil Anul Nou la daci.

Luna decembrie este luna ninsorii, o luna in care activitatea economica a taranilor se restrange, lasand locul pregatirilor rituale si spirituale.

Sarbatorile care marcheaza aceasta luna sunt:

*4 decembrie: Sf. Varvara
*4-5 decembrie: Zilele Bubatului
*6 decembrie: Sf. Nicolae (Sannicoara)
*12 decembrie: Sf. Spiridon
*20 decembrie: Ignatul
*24 decembrie: ajunul Craciunului
*25 decembrie: Craciunul
*27 decembrie: Sf. Stefan
*31 decembrie / 1 ianuarie: Seara Sf. Vasile, noaptea de Anul Nou4 Decembrie:
Sf. Varvara
Sfanta Varvara este protectoarea minerilor. Pentru a o celebra, ei nu intra in aceasta zi in mina, ci petrec. Se spune ca sfintei ii plac petrecerile si glumele.

Unii spun ca Sf. Varvara ar fi sora sau mama Sfantului Nicolae.

Alte credinte afirma ca sfanta este una din cele trei stele de langa luna care pazesc lumea de Antihart, care vrea sa o manance.

4-5 Decembrie: Zilele Bubatului

In aceste zile femeilor le este interzis sa teasa, sa coasa sau sa spele rufe. Se crede ca astfel copiii vor fi feriti de varsat.

Pentru a ii intari in fata bolii, mamele le ung fata cu miere si apoi ii spala cu o apa in care au spalat in prealabil icoana. De asemenea, copiilor le este interzis in aceste zile sa manance boabe de porumb, fasole sau seminte de dovleac.

In unele locuri, femeile fac doua turte, una unsa cu miere, care se da ca pomana si una unsa cu dulceata, care se pune la streasina casei.

6 Decembrie: Sf. Nicolae

In traditia populara, Sf. Nicolae este cel de-al doilea sfant facut de Dumnezeu. El sta in stanga Lui (in dreapta este Sf. Mihail) si pazeste Soarele. Legenda spune ca Soarele, plictisit de acelasi drum si scarbit de tot ce vede pe Pamant, incearca mereu sa fuga. Sf. Nicolae nu este singurul care pazeste Soarele. Acelasi rol il are si Sf. Toader, insa acesta il prinde primavara (cand este sarbatoarea sa), iar Sf. Nicolae il prinde iarna. Soarele incearca tot timpul sa scape fiindca il stie pe Sf. Nicolae batran si fara cai.

Alte credinte il prezinta pe Sf. Nicolae ca fiind protectorul celor care merg pe ape. El ar fi fost corabier si singurul care a scapat de la inec in timpul unei furtuni puternice. Rugaciunile sale catre Dumnezeu au dus insa si la aducerea la viata a celorlalti. Tot Sf. Nicolae ar fi si cel care a oprit ploile torentiale din timpul lui Noe.

Sf. Nicolae este unul din sfintii foarte importanti pentru taranul roman. O legenda spune ca Sf. Casian (sarbatorit pe 29 februarie) s-a plans lui Dumnezeu ca el nu are asa de mare importanta. In acest timp, a sosit Sf. Nicolae, ud si obosit, dupa ce ajutase o noapte intreaga la salvarea unor oameni. Atunci Dumnezeu i-ar fi dat acest exemplu Sfantului Casian, spunandu-i ca nu mai vrea sa-l vada decat peste 4 ani.

Pentru tarani, iarna incepe in ziua de Sf. Nicolae. Se spune ca atunci cand acesta isi scutura barba, pe pamant ninge.

Obiceiul darurilor de Sf. Nicolae (in special dulciuri) nu apartine traditiei populare, ci orasului, care anticipeaza astfel venirea lui Mos Craciun.

Sf. Nicolae este cel care ajuta fetele sarmane.

12 Decembrie: Sf. Spiridon

Sf. Spiridon este un sfant care face minuni. Se spune ca in aceasta perioada ziua creste cat sare cocosul de pe gard.

Sf. Spiridon este un sfant nascut doar din tata, protector al ciubotarilor. Dupa credinta populara, pentru a dovedi existenta Sfintei Treimi, sfantul strange o caramida in pumn pana cand focul urca la cer, apa curge pe pamant, iar lutul ii ramane in mana.

O legenda despre Sf. Spiridon spune ca, umbland acesta prin lume cu Sf. Petru, vede intr-un tufis un drac calarind o femeie si pentru a-i pedepsi, le taie capul cu sabia. Dupa ce Sf. Petru l-a apostrofat ca a fost prea dur, Spiridon le lipeste capetele la loc, insa pe dos. De aceea se spune ca femeia are cateodata cap de drac.

20 Decembrie: Ignatul

Legenda spune ca Ignat era un om care intr-un an, vrand sa taie porcul, si-a lovit accidental tatal cu securea, omorandu-l. Necajit, a plecat in lume. Intalnind pe drum un preot, acesta l-a sfatuit sa isi faca o luntre cu care sa treaca, fara bani, oamenii peste un rau si sa ingroape in pamant un taciune din lemn de tufa, asteptand pana cand acesta va inverzi. Ignat a ascultat intocmai spusele preotului. Anii au trecut, Ignat s-a casatorit. Intr-o noapte a auzit strigate de ajutor de pe celalalt mal. Uitandu-se, nu a vazut nimic. Strigatele s-au auzit din nou si Ignat a mai trecut o data apa, insa nici atunci n-a zarit nimic. A treia oara a vazut doi batrani, pe care i-a gazduit in casa sa si carora le-a povestit pacatul mai vechi si pe cele mai noi, crezand ca niste oameni s-au inecat pentru ca el n-a ajuns la timp. Batranii, care erau de fapt Dumnezeu si Sf. Petru, au remarcat saracia care domnea la Ignat in casa. Au vazut copiii care plangeau de foame si pe mama care ii amagea spunandu-le ca a pus ceva la copt sub test. Un batran i-a spus acesteia sa ridice testul si atunci a gasit o paine mare. Vazand cum doua lumanari se aprind in fata lor, Ignat a inteles cine sunt acesti batrani si a ingenuncheat in fata lor. Dumnezeu i-a cerut sa vina cu ei, asigurandu-l ca va avea el grija de copii. Tufa din gradina inverzise, semn ca pacatul ii fusese iertat. A umblat Ignat cu cei doi prin lume ani multi, pana cand intr-o zi a intalnit o trasura cu boieri bogati. Dumnezeu i-a atras atentia ca acestia sunt copiii sai si l-a lasat sa plece cu ei.

La fel ca in toate sarbatorile majore, de Ignat nu se lucreaza, iar femeile care nu respecta acest lucru sunt pedepsite de Inatoarea, un personaj asemanator Joimaritei.

In aceasta zi se taie porcul, iar oamenii care nu au porc trebuie sa taie macar o gaina, pentru ca se spune ca este bine sa vezi sange.

Ritualul taierii porcului este o ramasita straveche a credintei ca la schimbarea anului trebuie sa se faca sacrificii, oamenii temandu-se ca altfel Soarele nu va mai rasari. In timpuri stravechi, porcul simboliza spiritul graului si al vegetatiei in general.

Ziua de Ignat este in mod special consacrata taierii porcului. Porcii care nu sunt taiati acum, nu se mai ingrasa.

Taierea porcului se face intr-un anumit moment al zilei, de obicei dimineata.

Se crede ca in noaptea de dinaintea zilei de Ignat, porcii isi viseaza moartea sau se viseaza cu margele rosii la gat. La taiatul porcului nu trebuie sa fie de fata oameni milosi, pentru ca atunci porcul moare greu, iar carnea nu mai e buna. Atunci cand se taie porcul, se spune: ,Ignat, Ignat, porc umflat”.

Dupa taierea porcului, se cantareste capul acestuia, spunandu-se ca trupul este de 10 ori mai greu. Cu sange de porc se face semnul crucii pe fruntea copiilor, pentru a fi feriti de boli.

In cazul in care porcul taiat a fost negru, sangele sau se aduna intr-o strachina cu mei si cand se usuca i se da foc, afumandu-se cu el copiii, ca sa-i scape de sperietura.

Se spune ca untura obtinuta de la porcul negru este buna pentru facut vraji.

Oamenii care au ajutat la taiere primesc pomana porcului.


24 Decembrie: Ajunul Craciunului

In ajunul Craciunului, se merge la colindat. Denumirea de ,colinda” provine de la latinul “calendae”. La romani, calendele erau primele zile din fiecare luna. Calendae Ianuarii marcau inceputul noului an administrativ, ocazie cu care se faceau urari, se schimbau daruri si se ghicea viitorul. Indeosebi in Imperiul Roman de Rasarit se practicau travestiri.

La colindat nu poate merge oricine. De obicei colinda copiii, flacaii si barbatii care nu au depasit o anumita varsta.

La colindat se merge in cete, iar cetele se formeaza cu mult timp inainte. Ele au un conducator bine stabilit si se intalnesc la o casa unde se face si sezatoare. Cetele joaca un rol foarte important in transmiterea din generatie in generatie a obiceiurilor. Se spune ca, atunci cand intra in ceata, un tanar trece in randul flacailor. Pe de alta parte, in unele locuri se crede ca feciorul intrat in ceata este parasit pentru 6 saptamani de ingerul sau pazitor. In tot acest timp, el nu are voie sa intre in biserica, iar daca ar muri in aceasta perioada, ar fi considerat pagan.

Ceata, formata din 2-3 pana la cateva zeci de colindatori, ca reprezentanta a colectivitatii, merge din casa in casa (mai putin la cele indoliate), purtand urari de bine. Gazda casei era intotdeauna intrebata daca primeste colinda, iar celor care nu primeau li se spuneau strigaturi batjocoritoare. Colinda se canta intai la usa sau la fereastra, vestind sarbatoarea. Apoi se canta in casa ,colinda cea mare”, colinda gospodarului. Colindatorilor li se daruia bautura si mancare - colaci impodobiti, carne afumata, carnati, rachiu sau vin.

In unele zone colindele erau acompaniate de un instrument (fluier, cimpoi, clarinet sau vioara).

Colindele au pastrat pana azi una din cele mai vechi forme ale poeziei populare romanesti. Urarile purtate de colinde sunt cele care vizeaza problemele esentiale ale satului arhaic: recolte bogate, sanatate, tineri voinici, fete frumoase si harnice, reusita in anumite profesii, casatorii.

Avand in vedere faptul ca urmeaza o perioada in care se crede ca spiritele mortilor coboara pe pamant alaturi de cei vii, pe masa din ajunul Craciunului se pune hrana si pentru morti - turte inmuiate in sirop de zahar si presarate cu nuca pisata, coliva (grau fiert cu miere) sau prune fierte. In dimineata Craciunului, toate acestea se dau de pomana.
25 Decembrie: Craciunul

Craciunul este atat o sarbatoare de sorginte crestina, cat si pagana. De Craciun se sarbatoreste nasterea Domnului, insa tot pe 25 decembrie, la romani se sarbatorea nasterea zeului Mithra, importat din Orient de soldatii romani (aceasta sarbatoare purta numele de Natalis Solis Invicti). Tot in aceasta perioada, intre 17 si 23 decembrie, se sarbatoreau Saturnaliile romane.

Specialistii spun ca din stravechiul cult solar mai regasim astazi focurile ce se aprind pe 25 decembrie si forma rotunda a colacilor.

Craciunul marcheaza inceputul unui intreg ciclu folcloric, dominat de sarbatori si obiceiuri stravechi. Acest ciclu de 12 zile (25 decembrie - 6 ianuarie) simbolizeaza cele 12 luni ale anului, pe parcursul carora anul creste, se maturizeaza, imbatraneste, pentru ca in final sa moara. In traditia folclorica si sfintii urmeaza acelasi tipic: la inceputul anului apar sfinti tineri, apoi urmeaza sfintii maturi, iar la sfarsitul anului sfintii batrani, “mosii”.

Ciclul folcloric al celor 12 zile este simetric, cuprinzand perioada dintre 25 decembrie si miezul noptii de Anul Nou si perioada dintre miezul noptii de Anul Nou si Boboteaza (6 ianuarie). Prima parte a ciclului, care debuteaza cu ziua de Craciun, este o perioada nefasta, in care timpul se degradeaza, noaptea se mareste, duhurile rele ale mortilor umbla pe pamant, se pomenesc stramosii si apar reminescente ale unor stravechi practici orgiastice. Ideea ca in aceasta perioada spiritele mortilor vin pe pamant isi are originea intr-o straveche credinta, conform careia inaintea unui nou an se anuleaza ordinea fireasca a lucrurilor, timpul si spatiul degradandu-se pana la starea primitiva de haos. De aceea, toate ritualurile din aceste 12 zile vizeaza restaurarea simbolica a lumii.

Pe masa de Craciun se pun colaci, covrigi si covrigei. Acestia sunt oferiti si colindatorilor, preotului, se trimit la nasi si la moasa si se dau de pomana pentru morti. Colacii sunt uneori insotiti de carne de porc si sticle de vin.

Obiceiul pomului impodobit si a darurilor de Craciun nu e de origine populara, fiind importat destul de tarziu (sfarsitul secolului al XIX-lea) din Occident.

In traditia romaneasca, Craciun este un mos cu barba alba, pastor si frate cu Ajun. El vine calare pe un cal alb si schiop.

O legenda il prezinta ca pe un om bogat pe care Maica Domnului il roaga sa o ajute atunci cand ii vine timpul sa nasca, aflandu-se in fata casei sale. Craciun refuza, insa sotia sa, Craciuneasa, o femeie miloasa, o cheama pe Maica Domnului in grajd si o ajuta sa nasca. Atunci cand se intoarce in casa, Craciun remarca sangele de pe mainile sotiei sale si ii pedepseste neascultarea, taindu-le de la cot. Maica Domnului insa ii spune sa isi puna mainile in apa in care a fost scaldat Iisus, iar Craciuneasa se alege cu maini noi de aur. Craciun, impresionat de minunea petrecuta in fata sa, se crestineaza si devine astfel primul sfant (al doilea fiind Sf. Nicolae).

Dupa alte pareri, Mos Craciun este un vechi zeu autohton, care moare si renaste cu ocazia solstitiului. El este simbolizat de butucul ars in timpul sarbatorii si de sacrificiul porcului.

27 Decembrie: Sf. Stefan

Pentru a treia zi a Craciunului nu exista obiceiuri deosebite, insa ea se serbeaza pentru ca exista foarte multi oameni care poarta numele Sfantului Stefan (primul sfant care a marturisit credinta in Hristos).

31 Decembrie - 1 Ianuarie: Noaptea Anului Nou

In trecutul indepartat, Anul Nou s-a celebrat mai intai toamna si apoi primavara. Se credea ca in zilele in care se face trecerea de la un an la altul (momente care marcau egalitatea zilei cu noaptea, deci echinoctiile) fortele naturii pot influenta viata oamenilor. Inceputul noului an a fost legat si de inceputul unui nou ciclu de vegetatie, lucru care explica sarbatorirea sa la data de 1 martie.

Anul este o personificare a Soarelui (cultul solar l-a inlocuit in epoca bronzului pe cel al fertilitatii) si se numeste An Vechi inainte de a muri la miezul noptii si An Nou dupa ce renaste.

Si la daci Anul Nou era probabil fixat la data de 1 martie. Printr-o masura administrativa, romanii l-au mutat la data de 1 ianuarie, caci la ei noul an incepea odata cu intrarea in functie a noilor consuli.

In folclorul romanesc trecerea de la un an la altul e marcata printr-un ciclu de 12 zile (25 decembrie - 6 ianuarie), care constituie un prilej pentru desfasurarea celor mai bogate sarbatori populare.

Cele 12 zile simbolizeaza cele 12 luni pe parcursul carora anul creste, se maturizeaza, imbatraneste si apoi moare. De altfel si sfintii urmeaza in traditia folclorica acelasi tipic: la inceputul anului apar sfintii tineri, apoi urmeaza sfintii maturi, iar la sfarsitul anului sfintii batrani, “mosii”.

Ciclul folcloric al celor 12 zile este simetric, cuprinzand perioada dintre 25 decembrie si miezul noptii de Anul Nou si perioada dintre miezul noptii de Anul Nou si Boboteaza (6 ianuarie). Prima parte a ciclului este o perioada nefasta, in care timpul se degradeaza, noaptea se mareste, duhurile rele ale mortilor umbla pe pamant, se pomenesc stramosii si apar reminescente ale unor stravechi practici orgiastice. A doua perioada se caracterizeaza prin practici de divinatie, de alungare a spiritelor malefice. Ideea ca in aceasta perioada spiritele mortilor vin pe pamant isi are originea intr-o straveche credinta, conform careia inaintea unui nou an se anuleaza ordinea fireasca a lucrurilor, timpul si spatiul degradandu-se pana la starea primitiva de haos. De aceea, toate ritualurile din aceste 12 zile vizeaza restaurarea simbolica a lumii.

Noaptea de Anul Nou, care marcheaza mijlocul, trecerea intre cele doua perioade, este una foarte importanta in viata satului romanesc. Ea marcheaza momentul in care se ingroapa Anul Vechi, prin stingerea ritualica a unei lumini, a unui foc si se naste un Nou An, fapt simbolizat prin reaprinderea focului.

In noaptea dintre ani taranii nu dorm - se spune ca acela care doarme va fi lenes tot anul. Este noaptea in care se fac practici de gonire a spiritelor malefice, de purificare. Pentru aceasta, se trec vitele prin foc, se arde rasina sau produse urat mirositoare, oamenii sar peste foc, se stropesc cu apa, se scalda in rau, se ung pragurile usilor, animalele si toata familia cu usturoi, se face zgomot mare pentru a speria duhurile rele.

Flacaii, organizati in cete, merg cu Plugusorul sau cu Buhaiul sau fac jocuri cu masti. Dupa unele pareri, jocurile cu masti din ajunul Anului Nou simbolizeaza spiritele strabunilor. Jocurile mimice, cu masti de animale sau cu personaje travestite sunt cele mai vechi creatii ale teatrului popular.

In noaptea de Anul Nou fetele incearca sa-si gaseasca in vis ursitul, punandu-si putin busuioc sub limba inainte de a se culca.

Batranii, asezati langa foc, incearca sa vada in foile de ceapa, in lemnele carbonizate de stejar si fag si in felul in care e vremea, cum va fi anul urmator.

Pentru aceasta, iau 12 felii de ceapa, umpland-o pe fiecare pe jumatate cu sare pisata. Fiecare foaie de ceapa este numita dupa o luna a anului. In dimineata zilei urmatoare, de Sf. Vasile, se “citesc” foile de ceapa. Daca in felie se afla mai multa apa, luna respectiva va fi ploioasa. Daca sarea este la fel ca in seara anterioara, in luna aceea va fi seceta. Luna corespunzatoare feliei in care sarea e jumatate uscata, jumatate umeda, va fi schimbatoare.

O alta modalitate de a ghici viitorul este aceea care foloseste carbunii facuti dintr-un singur lemn. Acestia se pun pe vatra si fiecaruia i se atribuie numele unei cereale. In dimineata urmatoare, se verifica starea acestora. Cereala corespunzatoare carbunelui facut cenusa se va coace bine vara urmatoare. Daca insa carbunele este intact, cereala respectiva nu va rodi. Atunci cand este jumatate facut cenusa, painea va fi saraca.

Oamenii ghicesc viitorul si dupa cer. Atunci cand luna este plina in aceasta seara, anul urmator va fi bogat si roditor.

Se crede ca in aceasta noapte se vad arzand comorile ingropate, insa nu se pot dezgropa in siguranta decat cele care se vad dupa miezul noptii.

Tot acum se deschid cerurile, insa doar oamenii buni la suflet pot vedea acest lucru.

Si vitele incep sa vorbeasca intre ele, insa oamenii nu trebuie sa le asculte, existand pericolul sa moara.

Tot in aceasta seara, copiii, adunati in jurul pomilor neroditori, ii ameninta cu taierea daca nu vor face fructe in anul care vine.

Plugusorul

Plugusorul este una din cele mai frumoase si mai vechi datini romanesti. E vorba de un stravechi obicei agrar, simbolizand principala ocupatie a taranilor romani.

In ajunul sau chiar in ziua Anului Nou, ceata de flacai, inarmata cu bice, clopote si un plug sau buhai, pleaca prin sat cu Plugusorul, pentru a ura belsug in agricultura. Bicele si harapnicele se fac din fuior de canepa si sunt groase, pentru ca, atunci cand pocnesc, sa rasune cat mai departe.

In trecut se folosea un plug adevarat, impodobit cu crengi de brad si panglici sau hartie colorata, tras de doi sau patru boi, si ei impodobiti. Mai recent a inceput sa se foloseasca un plug in miniatura, o reprezentare simbolica.

Buhaiul era un vas de lemn, o cofa sau o putinica, legata la gura cu piele de capra sau oaie bine intinsa. Prin mijlocul pieii trece o suvita de par de cal care, fiind udata cu apa si trasa cu mana, producea un zgomot care semana cu ragetul unui bou (=buhai, de unde-i vine si denumirea). Foarte rar plugul si buhaiul se folosesc impreuna.

Atunci cand se foloseste un plug adevarat, in curtea gospodarului se trage o brazda.

Colindatorii recita colinda aratului, fiind acompaniati de plesnituri de bice, de zgomote de buhai si de strigate (”Manati, mai!”, “Hai! Hai!”).

Urarea Plugusorului se termina prin aceleasi daruri ca si colindele - colaci, nuci, mere, pere, bani etc.

Jocurile cu masti

In aceste jocuri, obiectul cel mai important este capul de animal cu cioc clampanitor, facut din lemn si purtat de un flacau, insotit de personaje mascate. Mastile sunt din lemn sau din piele de oaie, capra si iepure. Feciorul care poarta capul de animal sta ascuns sub un covor sau o fata de masa si actioneaza obiectul printr-o sfoara. El se sprijina intr-un bat pe care este asezat capul cu doua coarne impodobite cu clopotei, beteala si panglici. Se dansa pe cantec de fluier sau cimpoi. Dupa trecerea Anului Nou, animalul reprezentat era impuscat si inmormantat simbolic.

Jocul se numeste turca, bourita sau cerb. In Muntenia, se numeste brezaia si animalul reprezentat este o capra, o vulpe, o barza sau un cocor.

In Moldova, capra, camila sau cerbutul au coarne mai mici si mai putin impodobite si sunt insotite de alte masti de animale (lup, vulpe, urs, cal, cocos, paun, cocor etc) si de personaje travestite, fiind acompaniate de fluier sau vioara.

Vasilca

Tiganii obisnuiau sa numeasca ,Vasilca” ursii domesticiti pe care ii jucau prin sate, dar acelasi nume era dat si porcilor. De acolo provine denumirea obiceiului: Vasilca era o capatana de porc, impodobita in diverse feluri. Pentru aceasta, se foloseau flori, panglici sau verdeturi. In ajunul sau dimineata Anului Nou, tiganii se duceau la colindat cu Vasilca.

In vechime, cand tiganii erau inca sclavi, cereau de la domni capul porcului taiat de Craciun. Acesta era impodobit, iar in ajun sau chiar de Anul Nou era purtat pe la casele oamenilor, care le dadeau bani.

Astazi, capul porcului se impodobeste cu cercei, margele, bani, flori artificiale, beteala, basmale de matase si o oglinda. Tiganii le ureaza oamenilor ca porcul cel gras sa le aduca un an nou si imbelsugat. In schimb, stapanul casei le ofera colaci, vin, carne de porc sau bani.

Vergelul

Vergelul cunoaste trei forme principale.

Prima, intalnita in satele de la munte din Moldova si Bucovina, are ca scop ghicitul norocului pentru anul ce vine, inrudirea si mai buna cunoastere a oamenilor. Participantii sunt feciorii si parintii cu fete de insuratoare.

Cel care face Vergelul aduna toate cele trebuincioase, intre care si un poloboc cu vin. In ajunul Anului Nou, pe la ora 23, anunta adunarea. Pe fata de masa curata, stapanul casei asaza un vas cu apa. Cei care vor sa isi afle viitorul arunca in apa cate un obiect mic (nasture, inel, cheie, cercel, cutit etc.), pe care il vor recunoaste atunci cand va fi scos din apa. Un om, numit “vergelator”, loveste vasul cu un bat verde luat dintr-un pom si ureaza diverse lucruri. Dupa fiecare urare, un copil scoate un obiect din apa. Celui caruia ii apartine norocul i se vor implini urarile. Vergelatorul numeste si o sarbatoare sau un sfant care sa il protejeze pe omul respectiv.

Dupa ce s-au terminat urarile, in locul apei se pune vin, se spun povesti, glume si se joaca pana dimineata.

A doua forma a Vergelului, intalnita in toata tara, are ca scop aflarea ursitilor. De aceea, participa doar fetele mari, care in ajunul Anului Nou se ajuna la o casa. Conducatoarea sarbatorii, numita “ursitoare”, pune pe masa diferite obiecte - paine, apa, piper, piatra, carbune, sare, cutit, perie, pieptene, inel si vase cu fundul in sus. Fiecare fata iese pe rand din camera, iar ursitoarea ascunde obiectele sub vase. Apoi fata intra si alege un vas. Painea semnifica faptul ca barbatul ursit va fi bun ca painea calda, sanatos si placut. Apa spune ca omul va fi bun daca fata se va purta bine cu el. Piperul arata un barbat iute la manie, dar iubitor. Daca fata alege piatra, va ramane nemaritata. Carbunele arata un barbat bine facut, dar cam negricios. Sarea inseamna ca ursitul ii va face viata placuta. Cutitul semnifica faptul ca barbatul va fi un om impulsiv, cu limba ascutita. Daca fata alege peria, se va marita cu un fecior batran de dincolo de padure. Pieptenele arata un barbat aspru, dar bun. Inelul semnifica logodna cu un fecior din satul propriu.

Scopul celei de-a treia forme a Vergelului este petrecerea. Cei care il serbeaza sunt feciorii, insa sunt invitate si fetele mari cu parintii acestora. Fetele si mamele lor aduc colaci, placinte, nuci, mere, gaini fripte. Cand intra in casa, se inchina un pahar cu bautura. Se danseaza apoi pana dimineata.

***Sursa necunoscuta***
 
Ultima editare de un moderator:

DeletedUser

bravo.foarte frumos..aici nu accept eu off topicul pentru ca e prea frumoasa tema
 

DeletedUser12196

COLINDE

Colindele

Incepand cu noaptea de 23 spre 24 Decembrie, de la miezul noptii si pana la revarsatul zorilor ulitele satelor rasunau de glasul micilor colindatori. In orase intalnim colindatori odata cu lasarea serii si pana in miez de noapte. Cu traista dupa gat, cu batul in mana si caciula pe urechi, colindatorii merg din imobil in imobil si striga la ferestrele luminate:
"Buna dimineata la Mos Ajun, Ne dati ori nu ne dati", si daca cei din imobil le deschid usa spre a le imparti colindeti, incep sa cante mai departe:
"Am venit si noi odata
La un an cu sanatate,
Maica sfanta sa ne-ajute
Cu colaci si cu nuci multe
Buna dimineata la Mos Ajun
Aceasta sara e pentru noi
Cea mai frumoasa intre sarbatori
Caci noi cu totii venim acum
Sa va uram de Mos Ajun
Si la anul sa venim
Sanatosi sa va gasim.
Ne dati, ne dati,
Ori nu ne dati"

Cu acest ocazie gazda le imparte colindete: covrigi, nuci, mere, colacei de faina framantati si copti chiar in acea seara a Ajunului.

In ajunul Craciunului, ca si in ajunul Anului Nou in toate provinciile romanesti, copiii formeaza grupuri si pornesc pe la casele gospodarilor cantand cantece ce au refrenuri ca: "Florile dalbe", "Lerui ler", "Ziurel de ziua", ori "Valerim" si "Veler Doamne".
In afara de seara mare a colindelor se mai colinda si in seara Sfantului Vasile, paralel cu Plugusorul sau Uratul.
Sub numele de colind si colindat trebuie sa intelegem vechiul obicei pe care-l intalnim in sarbatorile susmentionate cand copiii, ca si flacaii satelor, merg din imobil in imobil, cantanin pentru a ura sanatate si bucurie gazdelor ce-i asculta, de la care primesc daruri (colindete) in bani sau in natura: nuci, covrigi, mere, colaci, etc.

Colindele sunt de doua feluri: religioase si laice. Cele religioase au origine literara, iar subiectele lor se refera de cele mai multe ori la Isus. Colindele profane (sau lumesti) au un caracter liric, si de multe ori sunt adaptate de colindatori la situatia celor in fata carora le canta.

Colindatul cu motive religioase, desi de origine bisericeasca, e totusi format tot dupa modelul colindatului de tip pagan avand de fapt origine comuna cu cesta.

Astfel exista:

Colindele Domnului (In drum spre Vitleim, Nasterea Domnului, Vestirea Pastorilor, Inchinarea Pastorilor, Pornirea Magilor dupa stea, Inchinarea Magilor, Taierea Pruncilor, Numele Domnului, Patimile Domnului, Rastignirea , Coborat-a de pe Cruce);
Colindele Sfintilor (Colindul Craciunului, Sf. Vasile, Sf. Nicolae, Sf. Ion, etc.); Colindele Omului (Colind de copil mic, de fata mare, de flacau, colindul omului bogat si milostiv, colind de preot, de cioban, de vanator, de pescar, de marinara, colind de viteaz, de familie, de insuratel, etc.)

Creatorii acestor productii populare sunt diferiti, dupa cum diferit este si felul colindului:
-pentru cele religioase de nuanta crestina putem socoti ca fauritorii sunt preotii, calugarii si cantaretii bisericesti, dascalii si diacii, fiindca ei erau cunoscatori ai Evangheliilor si ai Vietilor Sfintilor.

Cat priveste pe cele profane, ca autori definim pe anonimii creatori talentati care au faurit poezia populara. Peste aceasta creatie initiala s-a suprapus prelucrarea veac de veac si an de an a obiceiurile si datinile stramosesti, la marile celebra de iarna.

Crestinismul si solstitiul de iarna

Solstitiul de iarna a fost celebrat inainte de era crestina. Astfel, romanii sarbatoreau Saturnaliile intre 17 si 24 decembrie. Ei sarbatoreau si "nasterea soarelui neiivins" (sol invictus) la solstitiul de iarna (catre 21 decembrie), cand zilele reincep sa se lungeasca (un cult preluat de la persani care-l adorau pe "Mithra", zeul soarelui).

In Occident, in anul 354, Liberiu, papa Romei, fixeaza sarbatoarea nasterii lui Isus pe 25 decembrie, fara dar a stabili vreo soroc exact a nasterii acestuia, si stabileste modul celebrarii inceputului crestinismului, asimiland sarbatorile populare si pagane deja existente cu ocazia solstitiului de iarna.

Vicleimul
In unele locuri in noaptea Cracinului putem intalni si cantarea religioasa cunoscuta sub numele de Vicleimul sau Irozii, la care participa copiii.
Aceasta drama religioasa ne infatiseaza misterul Nasterii Domnului in toate fazele sale. Personajele dramei sunt Irod si ceata sa de Vicleim, un ofiter si soldati imbracati in portul ostasilor romani, trei crai sau magi: Melchior, Baltazar si Gaspar, un cioban, un prunc si in unele parti o paiata.
Vicleimul apare la noi pe la sfarsitul secolului al XVIII-lea. Originea lui este apuseana si se leaga de misterul celor trei magi ai evului mediu. Introdus de timpuriu in Germania si Ungaria, a patruns la noi prin sasii din Transilvania.
Din prima forma a Vicleimului, prezentarea magilor si dialogul lor, s-au dezvoltat pe rand, prin activitatea micilor carturari, trei tipuri principale, in cele trei mari tinuturi: Muntenia, Moldova si Ardeal. Alaturi de partea religioasa a Irozilor, s-a dezvoltat mult timp, poate chiar si astazi, partea profana, jocul papusilor.

Intr-o cutie purtata de doi baieti este infatisata gradina lui Irod .
Mos Ionica, ingrijitorul curtii si o paiata dau nastere la o serie de scene care satirizeaza obiceiuri si sunt ridiculizati hotii, fricosii ori femeile ce se sulemenesc. Datand din vechimne, teatrul papusilor a fost o petrecere placuta chiar in palatele Domnitorilor tarii.

Capra
Incepand cu Ignatul si sfarsind cu zilele Craciunului, prin alte parti incepand cu zilele Craciunului, iar prin altele obisnuindu-se numai in ziua de Sfantul Vasile, exista obiceiul ca flacaii sa umble cu turca, capra sau brezaia.

Ca si la celelalte jocuri cu masti practicate in timpul sarbatorilor de iarna, si in jocul caprei si-au facut loc, pe langa mastile clasice (capra, ciobanul, tiganul, butucarul), mastile de draci si mosi care, prin strigate, chiote, miscari caraghioase, maresc nota de umor si veselie, dand uneori o nuanta de grotesc.
Jocul "caprei" (uciderea, bocirea, inmormantarea, invierea) la origine a fost, desigur, un ceremonial grav, un element de cult. In cadrul sarbatorilor agrare jocul a devenit un ritual menit sa aduca rodnicie anului care urmeaza, spor de animale in turmele pastorilor, succesul recoltelor - invocat si evocat de boabele care se aruncau de gazda peste cortegiul "caprei".
Aceasta se pare ca isi are originea in obiceiurile romanilor si elinilor: fie in jocurile si cantecele desfasurate in jurul altarelor pagane de preotii sau cantaretii travestiti in dobitoace cu ocazia sarbatorilor date pentru cinstea zeilor, ori in versurile satirice contra generalilor ce repurtau vreun triumf, fie in amintirile vagi despre dansurile cunoscute la greci sub numele unor pasari rapitoare.
Capra joaca dupa fluier, iar la terminare, unul din flacai; apropiindu-se de masa unde sunt membrii familiei, incepe sa vorniceasca. Flacaii joaca pe stapana casei, pe fete si chiar servitoare, daca sunt acasa, si apoi multumind se indeparteaza.

Steaua
De la Craciun si pana la Boboteaza copiii umbla cu steaua, un obicei vechi ce se intalneste la toate popoarele crestine.
Acest obicei vrea sa aminteasca steaua care a vestit nasterea lui Isus si i-a calauzit pe cei trei magi.
Cantecele despre stea provin din surse diferite: unele din literatura bizantina ortodoxa, altele din literatura latina medievala a Bisericii Catolice, cateva din literatura de nuanta Calvina si multe din ele, chiar din traditiile locale.
Desi ,ca mai toate colindele si Steaua cunoaste diverse variante,cea mai raspandita este :

Steaua sus rasare

Steaua sus rasare
Ca o taina mare
Steaua Straluceste
Si lumii vesteste
Si lumii vesteste.

Ca astazi curata
Prea nevinovata
Fecioara Maria
Naste pe Mesia
Naste pe Mesia.

Magii cum zarira
Steaua si pornira
Mergand dupa raza
Pe Hristos sa-L vaza
Pe Hristos sa-L vaza.

Si daca pornira
Indata-L gasira
La dansul intrara
Si i se inchinara
Si i se inchinara.

Cu daruri gatite,
Lui Hristos menite,
Luand fiecare
Bucurie mare
Bucurie mare.

Care bucurie
Si aici sa fie,
De la tinerete
Pan' la batranete
Pan' la batranete.

Micul cor al stelarilor, care intra in imobil in zilele Cracinului, canta versuri religiose despre nasterea lui Isus: "Steaua sus rasare"; "In orasul Vitleem"; "Trei crai de la est".
Plugusorul este un alt obicei ritual agrar de origine dacica avand ca tena prosperitatea.Varianta initiala s-a pierdut de-a lungul timpului suferind multiple transformari in functie de zona geografica .
**material apartimand doamnei Evghenia Marinas din Basarabia**
 
Ultima editare de un moderator:

DeletedUser12196

CREDINTELE DACILOR IN FOLCLORUL ROMANESC

In ziua Sfantului Andrei, potrivit traditiei romanesti, nu se lucreaza si nu se da nimic din casa. Copiii pun in vase noi, de lut, in apa neinceputa, crengi de visin, mar sau cires care vor inflori intre Craciun si Anul Nou, aducand belsug si sanatate. Noaptea de Sf. Andrei este una fermecata, deoarece atunci vorbesc toate animalele, iar cine le asculta ce spun, se zice ca moare. Credinta mai spune ca la miezul noptii se deschid cerurile si lumea de dincolo devine accesibila muritorilor care trec prin portile de foc viu de pe munte unde se presupune ca ar fi un vechi sanctuar dacic. Ziua de 30 noiembrie este numita de romani si "Ziua lupului". Legendele populare spun ca in ultima zi a lunii noiembrie lupul isi poate indoi gatul care pe tot parcursul anului este teapan si devine mai sprinten. In aceasta noapte Sf. Andrei aduna lupii si le imparte prada pentru iarna care incepe. Pentru ca lupii sa nu manance vitele si sa nu atace oamenii, nu se matura, nu se arunca gunoiul afara, nu se da nimic de pomana sau cu imprumut. Femeile nu se piaptana si nu torc pentru ca sa nu toarca lupii la casa si sa nu se apropie de familiile lor.

In toate zonele tarii este foarte raspandit si obiceiul ca in noaptea dinaintea Sf. Andrei oamenii sa manance usturoi pentru a se feri de strigoi - pentru ca aceasta noapte in popor e numita si "Noaptea strigoilor". Se spune ca spiritele mortilor se elibereaza si isi fac acum de cap. Gospodarii se ung cu usturoi pe frunte, pe piept si spate. In plus, isi ung si ferestrele, hornurile, scarile, clantele usilor si coarnele animalelor. Sf. Andrei este inceputul celor 12 vineri in care nu trebuie sa se munceasca pana a doua zi si trebuie tinut post. Oamenii vor manca doar seara, iar restul zilei se vor ruga pentru implinirea unei dorinte. In aceasta seara, se obisnuieste ca toti membrii familiei sa puna boabe de grau intr-o farfurie plina cu apa. Norocul fiecaruia se interpreteaza de Anul Nou, in functie de cat de frumos a crescut graul. Celui caruia ii va creste mai repede si mai inalt, ii va merge mai bine in anul care va veni. Fetele nemaritate vor putea afla in aceasta noapte daca se vor marita si pot vedea chipul ursitului.

In unele parti ale Romaniei, fetele si baietii se aduna la casa unuia dintre ei si aseaza pe o masa capatani de usturoi, tamaie si lumanari de Pasti, dar si mancare. Noaptea este petrecuta cu glume si voie buna, iar a doua zi usturoiul e dus la biserica, sfintit si pastrat intr-un vas nou, de lut. Acesta va fi bun pentru tamaduirea oamenilor, a animalelor sau pentru vraji de dragoste si impacare. Daca noaptea de Sf. Andrei este cu luna plina sau ninge, se zice ca iarna care va incepe a doua zi va fi o iarna grea.

Conform unor ritualuri stravechi, de ziua Sfintului Andrei era celebrat Anul Nou al dacilor, motiv din care aceasta zi mai este numita si “Ziua lupului”, dupa simbolul dacic al lupului. In unele regiuni ale tarii sarbatoarea se numeste “Luparia”. In aceasta zi, lupul devine mai sprinten si poate sa intoarca gatul care ii e teapan in restul anului. El devine astfel primejdios nu doar pentru vite, dar si pentru oamenii care ies pe ulita. In noaptea de 30 noiembrie, lupii se aduna, iar Sf. Andrei - supranumit “patronul lupilor”, imparte prada pentru iarna care vine.

Dupa inceperea crestinarii stramosilor nostri daci, in urma predicarii Evangheliei de catre Sfantului Apostol Andrei si alti ucenici directi sau indirecti ai lui Hristos, fondul pagan al vechilor credinte si ritualuri a fost nu eliminat total, ci transformat. Traditiile pagane mai insotesc si azi sarbatorile crestine, conferindu-le culoare. Un bun exemplu in acest sens este chiar noaptea de Sfantul Andrei. In traditia populara, aceasta noapte este cea in care duhurile malefice - in special strigoii, moroii si pricolicii - primesc puteri mai mari decit in restul anului si vin printre oameni sa le faca rau. Este un fel de rasturnare a sarbatorii crestine a Rusaliilor, cand prin pogorarea Sfantului Duh intreaga natura este binecuvantata, iar plantele de leac isi maresc puterea.

Este o noapte potrivita pentru vraji si farmece, fetele superstitioase crezind ca acum au sansa sa isi cunoasca viitorul sot. Tot acum este si momentul sa se ia masuri de precautie pentru a preintimpina raul provocat de duhurile necurate care vin spre a-i speria pe cei vii. Demonii si spiritele ce nu si-au gasit odihna vin cu puteri sporite si fac necazuri oamenilor, afecteaza fertilitatea pamintului si a animalelor. In noaptea de “santandrei”, oamenii evita sa iasa pe ulitele satelor, iar baietii si fetele se strang si “pazesc usturoiul”.

In luna noiembrie sunt mai multe zile închinate lupului, care poarta genericul nume de Filipii de Toamna. Acestea încep cu ,,Ziua lupului”, continua cu Gadineţii, cu Filipul cel Schiop si se termina cu Sf. Andrei, care este considerat si ,,stăpân al lupilor”. Lupul este implicat nu numai cu numele în viata oamenilor, ci participa mult mai angajat în diverse etape ale vietii acestora. La nastere, copiii slabi vor lua numele de lup pentru a fi tari, precum acesta. Mai mult, pe Platforma Luncanilor din judeţul Hunedoara, asa cum a relevat cunoscuta cercetatoare in etnografie si etnologie dr. Lucia Apolzan, unii copii erau alaptati prin tetina uscata a unei lupoaice pentru a lua, în mod magic, o parte din puterile acesteia. Apoi, tot la nastere era posibil sa fie cunoscuti copiii-lupi.


Participarea animalului sacru al dacilor la viata anului este tot atât de importanta ca si implicarea sa în destinul individual al fiecaruia. Din capul locului iese în evidenta numarul mare de sarbatori închinate lupului. Nici un alt animal nu poseda atâtea zile de sarbatoare câte are acesta. Un etimolog pe nume Cândrea, numarând zilele atunci când ele se mai tineau, a ajuns la cifra de 35, dintre care 18 sunt cu data fixa, iar celelalte sunt mobile. Principalele sarbatori ale lupului sunt la 16 ianuarie, când avem Sf. Petru de iarna si la 29 iunie cu ocazia Sf. Petru de vara. Prima sarbatoare este numita si “lantul lui Sf. Petru”. Cu aceasta ocazie Sf. Petru, un alt patron al lupilor, îi dezleaga si le da voie sa mănânce din vitele si din oile oamenilor.

Capul de lup alaturat trupului de sarpe din stindardul dacic însemna al doilea grad de initiere al luptatorilor. Primul era iesirea din perioada copilariei, simbolizata prin “uciderea sarpelui”. Cel care ucidea simbolic sarpele destinului era capabil sa-si controleze propria soarta. Numai dupa ce iesea din vârsta sarpelui si nu se mai târa asemenea lui, tânărul putea intra în etapa de foc, proprie lupului. În vreme ce sarpele se târăşte, muşca si trăieşte retras asemenea unui copil, lupul aleargă liber, ataca organizat si traieste în grupuri. Acest din urma comportament era adoptat de toti oştenii daci care erau tutelati de emblema militara cu cap de lup.

Desi romanii au trait si ei sub “zodia lupului”, mostenirile romane sunt destul de putine în obiceiurile si credintele românesti. Poate, principala achizitie romana legata de acest animal al românilor este chiar numele sau: lupus = lup. În schimb, un cuvânt care nu există în latina, dar nici în limbile de origine latină este “luptă”. Daco-romanii au adaptat titulatura lupului la actiunile acestuia si astfel a aparut cuvântul luptă. Spre deosebire de razboi, luptele sunt actiuni de mai mica amploare. Interesantă în acest context este si evolutia cuvântului roman “bellum”. Diferit de lupta care desemneaza, de regula, o actiune ofensiva, razboi echivaleaza cu un “ras-bellum”, adica cu o actiune împotriva unui “bellum”. Daca asezam în mersul istoriei noastre acest cuvânt, vom vedea ca românii nu au purtat adevarate bellum-uri, ci lupte împotriva agresiunilor provocate de altii. Cu alte cuvinte, bellum-ul agresiv, de cucerire al romanilor, devine răs-belul românesc, de aparare.
Chiar daca ultima lună a fiecarui an este plina de mari evenimente crestine, nici noiembrie sau brumar, cum i se mai spune in popor - nu se lasa mai prejos, încheindu-se cu sarbătorirea Sfantului Andrei, un bun prilej pentru a descoperi, gratie unor obiceiuri străbune, cateva indicii despre anul ce va veni. Prin traditie, 30 noiembrie este numita si Ziua lupului. Prin anumite colţuri ale tarii se credea, şi încă se mai crede, ca în aceasta zi lupul este mai sprinten ca oricand si chiar isi poate îndoi gâtul teapan. De aici, si vorba ca "îsi vede lupul coada". Traditia spune ca, in această noapte, toate animalele pot vorbi, iar haitele de lupi se aduna, ca Sf. Andrei sa le imparta hrana pentru iarna care vine. Tot în noaptea asta, spre a-si apara gospodariile de lupii infometati, oamenii obisnuiesc sa-si frece cu usturoi portile, ferestrele, usile si, prin unele locuri, chiar si fantanile.

De asemenea, credinciosii nu mătură, nu dau gunoiul afara, nu se piaptană, nu imprumuta nimic si nu fac pomana, caci se crede ca daca stapanii casei nu muncesc in acea zi, lupii nu se apropie de gospodaria respectiva. Totusi, cand soarta decide altfel, primejdia nu poate fi indepartata, intrucat peste cele hotărâte de Sf. Andrei nimeni nu poate trece. Tot traditia noastra populara spune ca noaptea de Sf. Andrei este cea mai buna pentru vraji si farmece. Astfel, tinerele fete măsoară nouă cescute pline cu apa si le rastoarna intr-o strachina, care va fi pusa sub o icoana. A doua zi, in zori, apa se masoara din nou, cu aceeasi cescuta. Daca pe fundul strachinii mai raman cateva picaturi de apa, atunci fata respectiva va avea noroc; dimpotriva, daca ultima cescuta ramane neumpluta bine, atunci ea nu va avea noroc si nu se va marita. De asemenea, fetele nemaritate care vor sa-si viseze ursitul vor pune 41 de boabe de grâu sub perna, iar cel care in vis fura grâul, acela le va fi alesul!

Daca de Sânandrei fetele nemăritate sunt interesate îndeosebi sa-si cunoasca viitorul sot, ceilalti săteni incearca sa afle cu anticipatie daca vor avea noroc in urmatorul an. Tot in aceasta noapte se fac si observatii meteorologice: daca luna este plina, iar cerul senin, se spune ca iarna va fi cu moină. Daca cerul e întunecat, daca ninge sau ploua, peste iarna vor fi zapezi mari si grele. În Moldova, noaptea de Sântandrei se numea Păzitul Usturoiului şi se celebra ca un adevărat revelion; de aici şi ipoteza că în această zi dacii serbau Anul Nou. Tinerii, băieţi şi fete, se adunau într-o casă mai mare şi, de cu zi, ungeau uşile şi ferestrele cu usturoi, iar de cum se lăsa seara începeau petrecerea, mâncau şi beau, iar dimineaţa ieşeau în curte unde împreună cu lăutarii jucau covata cu usturoi, care peste noapte era păzită de o bătrână. După terminarea petrecerii, usturoiul din covată era împărţit între ei şi păstrat la icoane pentru a-i feri de boli şi farmece. Tot în credinţa populară, în seara zilei de 29 noiembrie se seamănă grâu într-o farfurioară – câţi membri are familia, atâtea farfurioare se pun –, iar la Anul Nou cel al cărui grâu va creşte înalt şi verde va fi sănătos şi va avea noroc.
Tot comform unei legende ,se spune ca DACII erau alesi de Creator pentru a stapanii lumea spiritelor.Ei nu mureau ci doar se retrageau in sancuar pentru a revenii si a lupta alaturi de cei vii cand erau invocati .Se mai spune ca luau infatisarea unor lupi albi si veneau la sunetul scos de steagul Dacilor.
Dar acestea sunt doar legende iar adevarul ramane ascuns in tainele muntilor nostri.

**material trimis de doamna Evghenia Marinas din Basarabia**
 
Ultima editare de un moderator:

DeletedUser

Eu mai stiam o faza, pe care am si incercat-o! Noaptea te duci cu 2 lumanari aprinse in fata unei oglinzi, pe intuneric. Sa nu fie nicio lumina! Si se spune ca trebuie sa le tii de o parte si de alta a capului. Si cica il vezi in oglinda pe ala cu care o sa te mariti. Una cica a vazut un cosciug, si a ramas nemaritata toata viata. Sincer, eu incepusem sa vad dublu de la atata fum de lumanari. A propos, aveam 15 ani atunci. Acum nu m-as mai tine de prostii d-astea.
 

DeletedUser13067

pai eu daca ma duc cu lumanarile in fata oglinzi..ce sa mai vad?pe piovra?:))
 

DeletedUser

Tot ce se poate. Si miscarea asta cu lumanarile tot de Sf. Andrei se face!
 

DeletedUser12196

acesta e un alt ritual care se face in noaptea de anul nou.
poti vedea in oglinda ursitul sau o viitoare moarte sau un spirit necurat sau un trimis al lumii de dincolo.
stiu multe astfel de ritualuri folosite cu precadere in zona moldovei dar nu am avut curiozitatea sa le incerc.
prefer sa traiesc fiecare clipa ca pe un dar.
 
Ultima editare de un moderator:

DeletedUser

Ce faza, io stiam de Sf. Andrei de la bunica. Intamplator eu sunt cateva procente moldoveanca, deci ceva adevar este.
 

DeletedUser12196

posibil...toata aceasta perioada e incarcata de misticism si ritualuri pagane
 
Ultima editare de un moderator:

DeletedUser12196

nu voi deschide o tema noua pentru ceea ce voi posta.
candva v-am vorbit despre invataturile toltece.
n-am sa va vorbesc de ARTA CUNOASTERII sau ARTA TRANSFORMARII caci necesita prezenta unui mentor ,ci desptre cea care sta la baza tuturor religiilor moderne ,adica ARTA IUBIRII.
ARTA IUBIRII este desavarsirea la care conduc primele doua discipline.
din perspectiva tolteca intreaga creatie este alcatuita din iubire.
iubirea este viata insasi. toltecii spun ca cine atinge maiestria in iubire,intra in rezonanta cu spiritul vietii care curge prin noi. el nu se mai identifica cu trupul sau cu mintea sa ci numai cu iubirea. orice actiune a sa devine o expresie a iubirii care aste singura cale spre fericire.
cand omul atinge desavarsirea in cele trei arte (a cunoasterii, a transformarii si a iubirii) isi releva propria divinitate si devine una cu Dumnezeu.

TOLTECII
erau cunoscuti ca un popor al cunoasterii.
antropologii vorbesc despre tolteci ca despre un popor deosebit din mai multe puncte de vedere ,dar in realitate acestia au fost oameni de stiinta si artisti care au alcatuit impreuna o societate al carui scop era acela de a explora si a conserva cunoasterea spirituala din vechime.
magualii (maestrii spirituali) si adeptii lor s-au adunat la teotihuacan, stravechiul oras cunoscut ca locul unde oamenii deveneau una cu Dumnezeu.
de-a lungul mileniilor,maestri maguali au fost fortati sa ascunda intelepciunea ancestrala si sa-i pastreze existenta in secret.
cucerirea europeana si folosirea gresita a puterii cunoasterii personale de catre unii ucenici,i-au determinat pe maestri sa ascunda cunoasterea de cei ce nu erau pregatiti sa o foloseasca cu intelepciune si care o puteau folosi in scopuri personale.
din fericire cunoasterea tolteca s-a transmis din generatiie in generatie prin intermediul liniiilor spirituale ale magualilor.
desi tinuta in secret atata timp,profetiile stravechi arata ca va veni o vreme cand intelepciunea va fi redata popoarelor pentru ca Dumnezeu este iubire si numai iubind ne putem intoarce unde ne e locul,in marele rau al vietii .
magualilor din odinul CAVALERILOR VULTURILOR le-a revenit sarcina de a impartasii tuturor popoarelor cunoasterea desavarsirii umane.
desi nu este o religie cunoasterea tolteca este baza tuturor religiilor si recunoaste existenta mai multor popoare sacre lasate de Dumnezeu in diferite epoci ale pamantului pentru a pastra si proteja umanitatea.
 

DeletedUser12196

MAESTRUL
a fost odata un maestru care le-a transmis oamenilor un mesaj atat de minunat
incat toata lumea era profund emotionata sub torentul cuvintelor sale pline de iubire.
in multime se afla un om care a ascultat fiecare cuvant al maestrului.era un om foarte smerit,cu o inima plina de iubire.
el s-a simtit obligat sa-l invite pe maestru in casa lui.
de aceea, cand maestrul a terminat de vorbit,omul a iesit in fata multimii si a spus maestrului:
-stiu ca esti foarte ocupat si ca toata lumea vrea sa se bucure de prezenta ta. stiu ca nu ai timp nici sa ma asculti dar umil iti spun domnul meu ca inima mea e plina de iubire si doresc sa-mi cinstesti casa cu luminoasa ta prezenta.
maestrul l-a privit in ochi,i-a zambit si a spus simplu"
-negresit voi veni.
 

DeletedUser12196

auzind aceste cuvinte bucuria din inima omului era fara limite.
a dat fuga acasa ,a pregatit cele mai alese mancaruri si cele mai bune vinuri,
a pregatit si un vesmant scump pe care sa-l ofere maestrului in dar .pentru
el aceasta era cea mai importanta zi din viata lui.
in timp ce astepta cu nerabdare ,cineva i-a batut la usa.bucuros omul s-a repezit sa-i deschida el
insusi usa pentru maestru.dar nu era acesta. era o biata batrana care l-a privit in ochi si a spus:
'merg de mult pe drum.mi-e foame.poti sa-mi dai o farama de paine de la masa ta bogata?"
omul a primit-o in casa ,i-a dat mancarea pregatita pentru maestru si dupa plecarea batranei a pregatit alta .
dupa un timp iau s-a auzit o bataie discreta in usa.omul a fugit ca si intaia data dar si acum nu era maestrul.
era un batran garbov care i-a cerut sa bea un pocal cu apa .
omul l-a luat in casa si i-a oferit din vinurile pregatite pentru maestru .
dupa plecarea omului a pregatit totul din nou.
 
Ultima editare de un moderator:

DeletedUser12196

se inserase.omul nu mai credea ca maestrul va veni dar cand a auzit bataia din usa a fugit sa raspunda
imediat el insusi.nici de data asta nu era maesrtul.in prag ii statea un copil zdrentaros si murdar care i-a spus
ca e orfan si-i e frig.
omul l-a luat in casa si a pus slugile sa-l imbaieze apoi l-a ospatat si l-a plecare i-a dat vesmantul cel nou
pregatit pentru maestru.
era prea tarziu ca acesta sa mai vina.desi inima-i era trista omul stia ca maestrul nu-l amagise doar.
a trinis slugile la culcare si a strans el insusi totul.
in vis i s-a aratat maestrul care venise in casa lui.omul era fericit si nu-si dadea seama ca viseaza."domnul meu ,ai
venit,ti-ai tinut cuvantul !",a spus acesta imbratisand pe maestru.
"da,am venit de mai multe ori in casa ta.cand mi-a fost foame tu mi-ai potolit foamea,cand mi-a fost sete tu mi-ai
dat sa beau iar cand am batut la usa ta cu haimele rupte tu m-ai primit in casa si m-ai spalat de colbul drumului
dandu-mi cel mai de pret vesmant.orice faci pentru un semen, pentru mine faci .
 

DeletedUser12196

omul era fericit.intelesese ca maestrul ii trimesese trei oameni pentru al invata marea lectie a iubiri pentru semeni.
ori de cate ori daruiti mancare unui om infometat, ori de cate ori dati sa bea unui insetat ,sau oferiti vesminte unui om sarman,
voi ii daruiti iubirea voastra Domnului nostru universal.
 

DeletedUser12196

MINTEA RANITA

poate ca nu v-ati gandit,dar cu totii suntem maestri si asta pentru ca
avem puterea de a crea si de a ne conduce propriile vieti asa cum dorim.
la fel cum civilizatiile si religiile lumii isi creeaza mitologii incredibile,noi ne
cream propriile noastre mituri,populate cu eroi pozitivi si negativi,cu ingeri si demoni, cu regi si cersetori.noi ne cream in mintea noastra diverse
personalitati ale noastre,dupa care ne folosim de o imagine sau alta in
functie de circumstante. atunci cand intalnim o persoana ii atribuim un rol sau altul in viata noastra. creeam astfel o imagine a ceea vrem noi sa fie in functie de rolul pe care i l-am atribuit.
noi avem puterea de a crea. aceasta e atat de mare incat tot ceea ce cream poate deveni realitate. ne creem pe noi insine si devenim cei care credem ca suntem. intreaga noastra realitate este creata de noi insine. aceeasi putere o au insa si ceilalti oameni. singura diferenta dintre noi si o alta persoana este felul in care alegem sa folosim aceasta putere si destinatia pe care o dam acestei puteri creatoare.chiar daca semanam cu unii sau cu altii nu exista in intreaga lume un om care sa traiasca identic cu noi.
 
Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.
Sus