Daca-mi este permisa o interventie ceva mai teoretica, din perspectiva omului care a studiat cate ceva in domeniul influentei mass media si al media literacy, as dori sa fac cateva precizari:
1. Agenda setting - este o teorie bazata pe ideea existentei unui grup decizional, compus din elita politica si mediatica,ce este capabil sa modifice convingerile publicului. Totul se datoreaza felului in care bunurile publice circula in societatile democratice complese, prin bunuri publicei intelegand, printre altele, si informatia.
Agenda setting (in traducere romaneasca "stabilirea agendei") porneste de la ideea ca anumite mesaje din ansamblu sunt transmise si sunt prezentate ca fiind cele mai semnificative. PROBLEMA: Ceea ce este criticat este faptul ca aceste mesaje sunt permanent in favoarea sistemului existent, a clasei politice si a ideologiei dominante in societate. Totul porneste de la teoriile proceselor selective, care afirma ca informatiile neconforme cu convingerile existente si in disonanta cu opiniile predominante produc disconfort psihic.
Rolul mass-media? Selectarea reprezentantilor cetatienilor, in fucntie dei ntensitatea cu care acestia sunt prezenti. Medierea nu intervine asupra proceselor democratice directe, ci mai ales in producerea unei atmosfere politice favorabile sau nu anumitor grupuri. Fara stiri sau fara accesul la stirile principale, alegatorul nu paote lua decizii si devine, in cele din urma, un simplu spectator pasiv la tranzactiile informationale dintre putere si presa si este obligat sa se supuna fortei elitelor, care au prioritate in fata altor grupuri.
Deci... Se decide pentru noi ce sa privim, altii decid ce este important de privit. Toate acestea au rolul principal de a promova anumite interese. Democratia, este, asa cum au aratat multi politologi, un joc al elitelor, o competitie pentru castigarea sustinerii si sprijinului publicului
(Doru Pop, "Mass-media si democratia", ed. Polirom, Iasi, 2001, pg. 36)
Se spune ca cine controleaza informatia, detine puterea. Puterea nu se mai pune in termeni de avere,in ziua de azi, ci de acces la informatie - surse de obtinere si surse de trasmitere. SI nu este normal ca un Voiculescu, de exemplu, in lupta lui pentru putere, sa se foloseasca de canalele media pe care le are? Pentru a putea obtine capital electoral?